Avtalstvist.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

27
8
Kitte94:
Jag är nybörjare men har stort intresse för de flesta djur och ska äntligen efter några års drömmande skaffa min första reptil. Ska inte dra hela historien för vill fokusera på det viktiga.
Jag har haft bra kontakt med en person. F kan vi kalla den. F gav mig ett pris för en ödla och ett pris för två. Jag kunde inte välja mellan syskonen så valde båda. 1000kr. F erbjöd mig en extra låda ifall de visade sig behövas säras på + deras nuvarande låda. Jag tog tacksamt emot det. Senare undrar F om F kunde lägga till 200 för lådorna. Fair. Inget ska vara gratis. Vi bestämde plats och dag att mötas i början av augusti. Först får jag veta att F inte får ta med den stora lådan i kollektivtrafiken. Okej det är lugnt sa jag. Sen får F inte ta djuren med. Så vi beslutar att jag tar mig till F. Jag ställde frågan om priset fortfarande va densamme? Hade då lagt handpenning på 200kr och fått jbvfiler på djuren. Sa att jag kan strunta i lådorna och ha med egen petbox. Då får jag tillbaka att jag kan försöka hitta billigare djur om det är de jag vill ha och att vi river avtalet. 
Efter det blev jag väldigt ledsen. Ny som jag är så trodde jag att jag gjort något fel helt plötsligt. Enligt F så prutade jag och att djuren kostade 600 styck. Men jag har bevis att F sa 1000kr för båda. F hade fått till sagt av andra uppfödare att inte ta mindre än 600 styck. Det säger F nu till mig att "uppfödare" måste följa reglerna. Känns som om de reglerna borde F vetat om redan. Jag begärde handpenningen tillbaka då jag anser att F är den som rivit avtalet och inte jag. Jag har bara sagt att om det är vad F vill så visst. 

6
12
thebigpetfamily:
Detta är bara rent skitsnack från denna ”F” att ”uppfödare måste följa reglerna” som uppfödare eller säljare så väljer man helt o hållet sina egna priser & riktlinjer, hon försöker bara mjölka/lura dig på mer pengar för hon förstår att du är ny inom detta och att du inte riktigt vågar säga ifrån, om du känner att du inte vågar säga ifrån & stå på dig hur ni har lagt upp ”avtalet” från början om dom 1000:- på dom 2 djuren som du även har bevis på att hon sagt från början att hon gick med på som betalning så försök hitta någon som kan kontakta henne & stå på sig & stå upp mot henne och antingen genomför affären för den avtalade summan ni hade kommit överens om från början eller kräv pengarna tillbaka, OM de är så att du har swishat henne så kan du kontakta din bank & häva den swish överföringen & förklara att de är en handpenning som du blivit lurad på som du egentligen ska få skickat tillbaka till dig men personen vägrar göra de & då kommer banken sköta de istället. Om de nu är så att du betalat henne handpenning på annat sätt så kan du nämna för henne att om hon inte vill betala tillbaka handpenningen så kan du anmäla henne för bedrägeri med att lura folk på pengar så kanske hon förhoppningsvis känner lite mer för att ge tillbaka dig handpenningen då ;) Hoppas verkligen de löser sig för dig, jag brukar aldrig svara på forum här o lägga mig i men när jag läste detta blev jag så jäkla upprörd att de finns sånna här människor som gör affärer på detta pissiga oseriösa sätt som denna ”F” gör för de är inte alls på varken rätt sätt eller ett seriöst sätt !

27
8
Kitte94:
F försöker även gå med på att det bara är 800 kvar att betala om jag fortfarande ande vill ha dom för det finns en till som är intresserad. Men F sa tidigt att om jag inte tar dom så får de stanna.  Dom va inte direkt menade att sälja från början. F tig kontakt med mig efter ett inlägg på fb som F missförstod som att jag letade alternativ där F bodde men jag hade redan en jag skulle köpa ifrån. F frågade vem och då fick jag att den personen ska jag passa mig för för den har varit seriös men är inte det längre. Så jag blev ju rädd och avslutade hos den första(hade inte betalat något) och eftersom F va så trevlig så valde jag att ta de två F hade och vi pratade jättemycket i flera dagar. Men varför skulle jag vilja ha dom nu när F betett sig så illa och från ena sekunden kallat mig jätteseriös till oseriös. Pengarna vägrar F betala tillbaka. Vill helst slippa anmäla så ska kolla det där med banken. Visste inte att det gick att göra så med swish. 

5092
3863
Tropfrog:
Det bästa är att inte låta känslorna rusa iväg i affärer.

Om säljaren står kvar på 1000 kr så håller hen ju sin del av avtalet. Då ser jag ingen laglig skyldighet att betala tillbaka handpenning. Då är det helt enkelt två alternativ som står kvar. Antingen ger du 800 kr och hämtar djuren eller så ber du snällt om återbetalning av handpenning med risk att hen inte går med på det.

Om du försöker att få tillbaka pengarna med hjälp av banken utan att säljaren är informerad så är det du som begår avtalsbrott.

Mvh
Magnus 

27
8
Kitte94:
Så bara för att F går med på de priset vi sa från början helt plötlsigt så är inget brutet? Jag vill verkligen inte köpa av någon som ändrar humör så snabbt.  

5092
3863
Tropfrog:
Kitte94 skrev:
Så bara för att F går med på de priset vi sa från början helt plötlsigt så är inget brutet? Jag vill verkligen inte köpa av någon som ändrar humör så snabbt.  


Det priset ni sa från början är enligt min tolkning det avtalade priset. I såna fall är inget avtal brutet.

Ingen tvingar dig att köpa av hen. Men du måste vara medveten om att det är du som bryter avtalet, inte säljaren.

Mvh
Magnus 

27
8
Kitte94:
Så jag får snällt inse att jag förlorat 200kr ???? suger att va nybörjare. 

54
45
Kriktorlina:
Kitte94 skrev:
Så jag får snällt inse att jag förlorat 200kr ???? suger att va nybörjare. 


200kr är väl en piss i Nilen att bara få det man ville ha och sen har du inga skyldigheter gentemot denne längre. Har ingen åsikt just i vem som har rätt eller fel i ditt exempel.

Man ska undvika konstiga avtal särskilt med djuraffärer. De flesta av oss med lång djurerfarenhet har lärt oss det den hårda vägen (önskar jag kommit undan med 200kr om man säger så). 

Ett avtal är ett avtal. Även om en del hittar på lite allt möjligt. Sen är det väl sällan nån skulle anmäla för såna struntsummor om man ändå bara sket i det. 
När folk börjar snacka skit om en tredje person på det viset ska man nog också dra öronen åt sig (kanske mest vad gäller skitsnackaren). 

Jag vet inte om ”djurmänniskor” är konstigare generellt men ibland undrar jag fanimig.

27
8
Kitte94:
Kriktorlina skrev:


200kr är väl en piss i Nilen att bara få det man ville ha och sen har du inga skyldigheter gentemot denne längre. Har ingen åsikt just i vem som har rätt eller fel i ditt exempel.

Man ska undvika konstiga avtal särskilt med djuraffärer. De flesta av oss med lång djurerfarenhet har lärt oss det den hårda vägen (önskar jag kommit undan med 200kr om man säger så). 

Ett avtal är ett avtal. Även om en del hittar på lite allt möjligt. Sen är det väl sällan nån skulle anmäla för såna struntsummor om man ändå bara sket i det. 
När folk börjar snacka skit om en tredje person på det viset ska man nog också dra öronen åt sig (kanske mest vad gäller skitsnackaren). 

Jag vet inte om ”djurmänniskor” är konstigare generellt men ibland undrar jag fanimig.


För mig är det inte "en piss i Nilen". Jag är inte fattig men jag kan inte slänga pengar omkring mig heller. Och detta va inte en djuraffär " utan en privatperson. 

54
45
Kriktorlina:
Kitte94 skrev:


För mig är det inte "en piss i Nilen". Jag är inte fattig men jag kan inte slänga pengar omkring mig heller. Och detta va inte en djuraffär " utan en privatperson. 

Affär som i köpa -sälja inte butik.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild