Terrarium för städare?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
Valynxia:
Jag har ett 50x30x25 terrarium som står tomt då det användes provisoriskt för en matvägrande KP.
Har tankar på i framtiden att skapa bioaktiva terrarium både till min KP och Trynsnok så jag tänkte börja lite smått med detta.

Kan hoppstjärtar och gråsuggor bo ihop? Eller vad finns det för fler vettiga städare?

Medlem i NHF
164
119
Draknastets_Reptiler:
Jag har en låda på 45x45x30 (tror jag det är) däri har jag gråsuggor som jag plockar då och då för att släppa in i terrarierna. Några blir mat åt hungriga ödlor, men endel klarar sig och de håller bra ordning i substratet :) 

Osäker, men jag tror gråsuggor och hoppstjärtar kan bo i samma behållare (Rätta mig gärna om jag har fel)

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Hoppstjärtar och gråsuggor fyller två olika funktioner i terrariet. Hoppstjärtarna äter upp svamp och mögel (matas med torrjäst i odlingarna utanför terrarierna) medans gråsuggorna tar hand om döda växtdelar, avföring från djur osv (jag ger oftast mina gråsuggor lite morot att mumsa på samt mängder med vissa löv men plocka inte löven direkt utifrån för då får du in sniglar osv. Jag kokar löven i en kvart). Dessa kan gå tillsammans. Jag har också kenyanska kackerlackor i mina burkar, de förökar sig flitigt så jag antar att ge gör någon nytta. Jag kör samma skötsel som gråsuggorna till dom.

Jag har alla arter i separata små plastlådor utanför terrarierna. Mina gråsuggor och kenyanska kackerlackor går på en substratblandning av lite exo terra plantation soil och coco husk blandat. I deras kulturer har hoppstjärtar hittat in och det huserar fler hoppstjärtar än gråsuggor/kackerlackor i de burkarna. Men de skadar inte och gråsuggorna/kackerlackorna förökar sig ändå. Jag har även en ren hoppstjärtskultur som går på ett lager grillkol med en centimeter vatten på botten. Väldigt lite ventilation så det håller sig fuktigt (kondens på locket och väggarna konstant) och så matar jag lite men ofta med torrjäst. Vet också att vissa matar sina hoppstjärtar med typ ris som möglar och mögel är bra mat för hoppstjärtarna.

Du kan helt klart ha alla tillsammans. Jag har ju som sagt massa hoppstjärtar i mina kulturer med de andra arterna och dessutom frodas alla tre i harmoni i mina terrarium. Likaså kan du ha ett snyggt terrarium istället för plastbackar men har du mycket ventilation kanske du får täcka över en del.

4
0
Valynxia:
Stort tack till svaren, kommer uppdatera med lite bilder på hur det blev :) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild