Terrarium för juvenile

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
3
Viral:
Tjenare! 
Jag har varit inne på att skaffa reptil igen, och det verkar som att det lär bli en panterkameleont.
Från det jag har läst online verkar många rekommendera att man börjar med ett mindre terrarie för juveniler. Då undrar jag om det vore lämpligt att börja med ett 45*45*62 (LBH) de första månaderna innan man växlar upp till något större, eller är det tok för litet? 
Har kikat en del på L80, men har inte fått en riktigt ordentligt uppfattning på hur snabbt ödlan växer. Någon som har lite mer erfarenhet som skulle kunna svara på frågan? :) 

69
21
Justivan:
Beror ju helt på hur stor kameleonten är, växer rätt så snabbt

Medlem i SHF
3995
5019
Jonas_:
Jag skulle satsat på ett fullstort terrarium direkt. Med mycket inredning! Både för din och ödlans skull ☺ 

Dyrt att uppgradera storlek allteftersom djuret växer och kan vara stressigt med ny miljö för djuret, är endast två goda argument. 

69
21
Justivan:
Har ingen faka bakom detta men ett alternativ kanske vore att sätta in två matställen i ett fullstort terrarium med mycket inredning som Jonas_ sa.

273
185
peter68:
Viral skrev:
Tjenare! 
Jag har varit inne på att skaffa reptil igen, och det verkar som att det lär bli en panterkameleont.
Från det jag har läst online verkar många rekommendera att man börjar med ett mindre terrarie för juveniler. Då undrar jag om det vore lämpligt att börja med ett 45*45*62 (LBH) de första månaderna innan man växlar upp till något större, eller är det tok för litet? 
Har kikat en del på L80, men har inte fått en riktigt ordentligt uppfattning på hur snabbt ödlan växer. Någon som har lite mer erfarenhet som skulle kunna svara på frågan? :) 


Vad Jonas säger. Djur lider inte av agorafobi. Ett terrarium kan aldrig bli för stort. Vad som spelar roll är inredning. En stor öppen plats är skrämmande för de flesta djur.

Medlem i NHF
164
119
Draknastets_Reptiler:
Viral skrev:
Tjenare! 
Jag har varit inne på att skaffa reptil igen, och det verkar som att det lär bli en panterkameleont.
Från det jag har läst online verkar många rekommendera att man börjar med ett mindre terrarie för juveniler. Då undrar jag om det vore lämpligt att börja med ett 45*45*62 (LBH) de första månaderna innan man växlar upp till något större, eller är det tok för litet? 
Har kikat en del på L80, men har inte fått en riktigt ordentligt uppfattning på hur snabbt ödlan växer. Någon som har lite mer erfarenhet som skulle kunna svara på frågan? :) 



Ingen expert, men jag får hem en Skäggagam på Tisdag, en juvenil på 4 månader, han kommer få flytta in direkt i ett fullstort terrarium (160x60x50 LBH)
Jag blev rekomenderad att köpa ett fullstort redan från början. Så jag gjorde det.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild