Har du fått någon sjukdom?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

6
16
buddy:

Hej alla Reptilälskare!

Min fråga lyder:

Har du fått någon sjukdom / blivit sjuk av något djur? Salmonella etc?

Hur sköter du hygien före och efter hantering/städ/flytt

Själv har jag aldrig blivit sjuk eller hört någon bli det... så hur vanligt är detta?

Dela gärna med er.

 

 


79
14
Alexxus:

Nix pix, gör aldrig något innan jag sysslar med djuren/terrariet, tvättar dock alltid händerna  efteråt om jag haft kontakt med djuren, avföring(även om jag har papper emellan liksom^^) eller bottensubstrat.

Man säger ju att ödlor(kan vara varaner eller ödlor generellt är inte helt säker) har typ 85% channs att ha salmonellabakterier i magen så det känns ju som att det inte borde vara omöjligt har dock aldrig hört någon få det.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Jag tvättar händerna efteråt. Har aldrig blivit sjuk.
Något som jag sett en del andra göra är att ha handsprit ståendes vid terrariumen, vilket är supersmidigt, och det kan då vara bra att även använda detta mellan djuren, speciellt om de kommer ifrån olika världsdelar och har olika bakterieflora.

Då jag har mycket amfibier, blir det dock lite svårare med handsprit :)


269
60
Jonas:

finns väll inget bevisat fall av just reptiler. dock vet jag det finns fall med vattensköldpaddor.


229
124
CJBReptiles:

Jag har aldrig blivit sjuk av mina ormar. Jag använder alltid engångshandskar i latex när jag gör rent eller plockar ut avföring. Efter det så tvättar jag händerna för att slutligen använda handsprit. Man kan aldrig vara för försiktig :) 

90% av alla reptiler(vet inte siffran på amfibier) bär naturligt på salmonella bakterier och upp till 74,000 fall per år är förknippade med exponering av reptiler och amfibier.

Jag hanterar sällan/aldrig mina djur, men när jag gör det så byterjag alltid engångshandskar mellan varje djur.


234
49
costanza:

Handsprit is the shit!


11
0
myran:

Jag har aldrig blivit sjuk.. men jobbar inom vården och har förvana att tvätta händerna med tvål och vatten och sedan handsprit, går av ren vana.. :-) 


6
16
buddy:

Det verkar som vi alla är noga med hygien! :)

Ja blir bara så j_vla torr om händerna... någon som kan rekomendra en handsprit som man slipper bli sån av? 

 


309
239
Gogs:

Åkte på tuberkulos av akvariefiskar som satte sig längs lymfkörtlarna från högerhanden och upp på armen. Blev gigantiska blåsor som jag fortfarande har kvar ärr från. 

Det roliga var att när jag skulle hämta ut medicinen mot det så kollade de på apoteket så konstigt på mig och jag fattade inte varför förrns jag kom hem och läser på burken: "Mot klamydia"


1662
779
fluffis:

Gogs: usch, det låter inte trevligt. Hur lång tid tog det att bli frisk?

Jag har aldrig blivit sjuk av djuren under mina år som ormägare. Jag använder varken handskar eller handsprit utan tvättar mig med tvål och vatten. Även jag blir torr om händerna.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild