Växter att "odla" direkt i substratet?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

5088
3861
Tropfrog:
Declan skrev:
Mormor har massvis, så jag lånar 2 av henne tänkte jag :)


Det är ju alldeles utmärkt! Då vet du ju att de är garanterat giftfria och kan få hands on tips på skötseln.

Men onödigt att gräva ner så fina krukor.

Mvh
Magnus 

52
35
Declan:
Nu har jag 60% sand och 40% terrariejord till min leopardsköldis, jag ska ringa mormor och kolla vad hon tycker och rekomenderar för justeringar, om några, funderar på om man ska ha enbart jord precis runt där hibiskusarna växer?

Investerade i två 150w lågenergilampor, såna specialvarianter för växter
Jo jag tänker plantera dom rakt i substratet, krukorna är synd att gräva ner ja :D

Det blir hibiscusar för hela slanten, plus ficus ginsengén jag fick av tjejen :)

52
35
Declan:
Börjar arta sig :) 
Ska plantera två hibiscus bonsaier i vardera hörnet, en vid solplatsen och en i den svala änden av lådan. 

Har fått för mig att leopardsköldpaddor inte bökar så mycket, mer än att dom gillar att gräva ner sig, så hoppas han inte massakrerar allt


111
116
aldabrachelys:
Hibiskus är toppen till paddorna. Blir bra vinterfoder ochså

52
35
Declan:
Finns det något gödningsmedel som går att använda som är harmlöst för skalgrodor? jag misstänker att den där terrariejorden är rätt näringsfattig?
Sånna stavar man sticker ner runt plantorna kanske?

5088
3861
Tropfrog:
Jag tycker inte att du skall bry dig om gödning än på ett tag. Ge växterna möjlighet att etablera sig själv först.

Sen tänker jag nog att sköldpaddor kissar och bajsar tillräckligt för att växterna skall få vad de behöver. Skulle du mot förmodan upptäcka näringsbrist framöver så går det använda nästan vad som helst.

Men ditt problem kommer nog vara att sköldpaddorna käkar upp växterna väldigt snabbt. Inte mycket utrymme för tillväxt.

Mvh
Magnus 

52
35
Declan:
Det e sant, paddan e ju en blandning av avfallskvarn och kompost :D tänkte inte på det :)

edit:
Mitt förslag om en "Växter" avdelning känns faktiskt ganska relevent, den här tråden hade passat där :)
www.terrariedjur.se/forum/thread/10339

Medlem i SkHF
969
1084
NellyNiklas:
Innan så vill jag fråga vilken sköldpadda gäller det? 
Tycker inte att du ska ha en ficus, saften från den är giftig för sköldpaddor. Du kan ha Crassula ovata (ett träd) den kan en sköldpadda också äta av. Semprevivum av alla slag, också alla crassulas (googla). för buskash kan du använda dig av tex  ampellilja. alla växter nämnda här av mig är tork tåliga. Tänk på att du ska ha dagslampa för växter, uv lampa för paddan (beroende vilken). Olivträd kommer dö om den inte har MASSOR med sol och 10 C under vinter. Följande funkar
Ampellilja ( Chlorophytum comosum )
Frilandshibiskus eller vanlig hibiskus.
Lavendel. Äts sällan så den får stå ifred.
Slideranka/Plättar i luften
( Muehlenbeckia )
Palettblad ( Coleus )
Lyktmalva
(Abutilon megapotamicum)
Klockmalva
( Abutilon x hybridum )
Sköldpaddstuva.
( Callisia repens )
Svärmorstunga.
( Sansevieria trifasciata )
Linspilea
Aloe Vera
Dracena finns i olika former och färger.
Rosenstänk (Hypoestes phyllostachya)
Calathea. Är släkt med Maranta och tillhör familjen strimbladsväxter. Båda sorter går bra att ha i innelåda. Finns i ett otal färger och former.
//Nelly









Medlem i SkHF
969
1084
NellyNiklas:
Bild www.instagram.com/p/CA9hBCZgM4I/?igshid=1ptygc6utapef

5088
3861
Tropfrog:
Diskussionen från början var att ha en fucus med högt bladverk som sköldpaddan inte kommer åt. Då borde det inte vara någon fara. Sen blev det en ginseng istället, ursäkta att jag inte tänkte på att den kan vara giftig.

MVH
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild