170x60x70 Noob

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SkHF
35
41
Lilja:

Halloj,

Jag behöver någon gång i framtiden göra en ormrockad och jag tänkte att en Covid19sommar är väl egentligen optimala förutsättningar att sätta igång.

Tanken är att göra ett lite större terrarium än vad jag behöver enligt L80 för ormen skull. 170x60x70 (LBH)
Med ovanstående mått kommer ormen med råge ha tillräckligt.

Jag lekte runt med terrariebyggaren som finns här och tänker nog använda den som grund.
Men eftersom jag är en total noob när det kommer till att bygga terrarium har jag ändå några praktiska frågor:


Enligt den skissen är det inga reglar i Y-axeln, vilket jag antar att jag behöver om jag vill kunna ha terrarium ovanpå. Låter rimligt?

Dörrarna. Dessa kommer att bli rätt tunga om jag väljer att köra två glasskivor i lister. Är det en OK lösning eller rekommenderar ni någon annan?


508
304
Jonas77:
Du klarar dig med horisontella regelverk som du skruvar alla väggar tak och botten mot. På så sätt får du dolda reglar och det blir lätt att montera ner terrariet vid behov. Jag har flyttat 3 gånger med 180x180x60-terrarium, dubbelburkar med tre regelverk, tog en timme att monter ner typ.
Kör du med formplyfa behöver du inte behandla materialet, bara en silikonsträng i alla fogar. Het vattentätt.

Medlem i SkHF
35
41
Lilja:
Jonas77 skrev:
Du klarar dig med horisontella regelverk som du skruvar alla väggar tak och botten mot. På så sätt får du dolda reglar och det blir lätt att montera ner terrariet vid behov. Jag har flyttat 3 gånger med 180x180x60-terrarium, dubbelburkar med tre regelverk, tog en timme att monter ner typ.
Kör du med formplyfa behöver du inte behandla materialet, bara en silikonsträng i alla fogar. Het vattentätt.


Tusen tack för svar!

Låter smidigt med nedmontering också, det kommer nämligen behöva flyttas.

508
304
Jonas77:
Jag rekommenderar vagnbult eller liknande. Lycka till.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild