Morelia spilota harrisoni

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

20
35
carrooo_:

Hej , tänkte höra om det är någon som vet om Morelia Spilota Harrisoni är en framavlad art eller om dom finns som en egen art i det vilda??
Har googlat lite men det mesta är på lite avancerad engelska så får inte det jag söker =)
Tack =)


1663
779
fluffis:

Hej!

Jo, det är en art. Hur ska man kunna avla fram en art i fångenskap om den inte finns i det vilda? Det blir ju en hybrid i så fall om man korsar ormar i fångenskap. Kan man göra på annat sätt? I och för sig har vissa hybrider blivit så etablerade att de fått egen artstatus men i de fallen jag vet om att det har hänt så handlar det om att djuren korsat sig i naturen.

Som jag har fattat det så är harrisoni är ganska nytt namn och den har hetat Morelia spilota variegata tidigare. Du hittar nog mer info om du söker efter det :) Du kan även prova att söka på Irian jaya carpet python.

PS. Man skriver inte med stora bokstäver hela vägen när det gäller vetenskapliga namn utan Morelia spilota harrisoni duger fint.


Medlem i DHF
1082
774
Westman:

ser ut som Raymond Hoser har byt namn till Morelia spilotA harrisonI  skulle inte lita på det då.

 


20
35
carrooo_:

Ja det var givetvis en hybrid jag menade :) inom släktet morelia korsas det en hel del därför jag va osäker. Och Morelia spilota variegata trodde jag var vanlig rutpyton? År 2000 blev Morelia spilota harrisoni en egen art, vad hette den innan dess? =)

westman: kan du utveckla tack =))

Mvh Carro


Medlem i DHF
1082
774
Westman:

Raymond Hoser  är en skojare.  han har byt namn på lite andra arter med  som nätpyton.

bara han som tycker det.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Som westman nämner så är Hosers namnändringar spekulerade om man ens ska ta de på allvar. Många anser att hans namnbyten är gjorda rent för att jävlas.

Det som går att hitta angående harrisoni är att utbredningen för harrisoni är
"southern coast of Papua New Guinea to the Indonesian part of West Papua (formerly Irian Jaya), in West Papua up to Merauke."

Det är en subart till M.spilota men Hoser vill ge den eget art-status till M.harrisoni.

Jag vet inte om man kan framavla egna arter så lätt, utan det räknas oftast som morpher och får sällan eget art eller subart-status.


1663
779
fluffis:

Jag vill ha det till att variegata har bytt till harrisoni men jag minns inte var jag läste det. Eller jo, nu har jag googlat och kom till den här sidan: www.morelia-spilota.com/index_en.php?source=irian_jaya. Morelia spilota mcdowelli brukar kallas rutpyton men även harrisonin. Sen känns det som om rutpyton är ett samlingsnamn för Morelia spilota och det står även på wikipedia men iofs är wikipedia är ute och cyklar med vissa saker :) Ett exempel på rutpyton är djungelrutpyton, Morelia spilota cheynei.

På senaste tiden har det på många håll blivit mer viktigt att få fram färgvarianter än att behålla underarterna rena så man ser många varianter som kallas typ "Morelia spilota [färgvariant]" alternativt Morelia spilota ssp. och det är ingen underart utan en färgvariant helt enkelt. Jag tycker det är synd att man gör så.


20
35
carrooo_:

Jag googlade honom iaf men har aldrig hört om han :)
Jag har fått lära mig nu vad den har för utbredningsområde i naturen. Wikepedia är inte mycket att lita på. Jag tycker också att det är tråkigt med alla korsningar, känns bäst när ormen är renrasig. :)
Tack för all nyttig information!

fluffis: Såg att du hade en harrisoni, hur gammal och stor är den? lägg gärna upp någon ny bild :)


Medlem i GHF
636
410
Jimmy:

Om Harrisoni har artstatus eller ej är jag inte säker på, men det som är säkert är att det är endast Nya Guinea (Irian Jaya) Rutpytons som går under Harrisoni.

Variegata täckte tidigare hela nora Australiens och Nya guineas Rutpytons men har ju nu delats till variegata, Mcdowelli och (kanske Harrisoni).

Så om man för tio år sen hade en variegata kan man nu ha en Harrisoni eller Mcdowelli..... eller variegata.... Gäller att ha koll på ursprung.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild