Råkost till hund och katt

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

456
200
isdrake:

Haha här har vi råkost på hög nivå.

 

www.youtube.com/watch?v=KUZyvNawej8 

 


32
4
Bambikill:

Lite utredning av begreppen här; BARF (Biologically Appropriate Raw Food) omfattas oftast av ett visst mått grönsaker, medan Råutfodring innebär endast kött när vi pratar om främst katter men även hundar.

Jag BARFar inte, jag råutfodrar :) Dock inte 100 % då jag är uppfödare och helt enkelt inte kan få sålt kattungarna då många köpare är livrädda för eventuellt krångel, samt att göra fel. Men torrfodret de får är med hög kötthalt och så lite ingredienser som möjligt som är främmande för en ren karnivor. (Det innehåller en del betfor, men det får jag ta då de mycket få foder som är helt köttbaserade kostar multum till och med för utfodring för EN katt, för ett helt katteri är det helt omöjligt om man har en normal inkomst). Det går i perioder, ibland blir det slarvigt, men jag försöker att hålla 50 % av kosten rå.

En katt är en ren karnivor som egentligen bara bör äta kött och ben (givetvis rått). Torrfoder är fullständigt verklighetsfrämmande för en katt, ungefär som att mata en häst med skinkmackor eller något... Hundar är karnivorer men klarar en omnivorisk kost fint. Rå diet är det bästa för djurets allmänhälsa, mag och tarmsystem och deras tänder. De enorma tandproblemen med katter och hundar, började när torrfodret gjorde sitt intåg på marknaden, likaså problem med mage och tarm.

Tänder är levande, och behöver motion för att fungera, likaså tar tandköttet stryk av att äta felaktig föda. Mina katter som har ätit rå föda sedan de började äta själv, har mycket finare tänder än många andra katter i andra katterier där det bara bjuds på torrfoder. De enda som har krattiga tänder är de som är uppfödda av andra, och inte ätit kött sedan de var små. 
Likaså är de bättre i magen och har kraftigare, sundare, musklad kroppsbyggnad utan en massa övervikt. Katter har ett kort tarmsystem med starka syror, anpassade för att smälta kött och hårda ben. Herbivorer har långa tarmsystem, för att kunna smälta och ta upp näringsämnen ur svårdigesterad cellulosa. Att mata en katt med mat rik på grönsaker och spannmål är alltså fullkomligt slöseri med både kattens hälsa och med pengar, då majoriteten av näringen åker raka vägen igenom katten utan att kunna tas upp. Det ser man tydligt till exempel på avföringen - råutfodrade katter bajsar sällan, och det som kommer ut är torrt, hårt, luktfritt och väldigt litet. När de äter torrfoder kommer enorma mängder illaluktande och mer eller mindre kass avföring. Torrfoder orsakar dessutom mycket urinvägsproblem.

Det är en del att tänka på när man utfodrar med rå föda då katter har specifika näringsbehov och man måste ge kosten balanserad, det finns tumregler för detta;

* 10-15 % Ben (Fågelben, gnagarben och ben från andra små djur kan smältas av katter, nöt/fläsk/lamm/viltben är för hårda).

* 10-15 % Hjärta (Vilket hjärta som helst - kyckling, fläsk, nöt, lamm... - ytterst viktigt då en katt MÅSTE ha Taurin)

* 5 % Lever (Spelar ingen roll vilken men tex kyckling, fläsk, nöt, lamm) Detta ska inte överskridas då A-vitamin ackumuleras i kroppen och kan orsaka A-vitaminförgiftning

* Resten muskelkött från valfria djur - jag ger nöt, fläsk, lamm, kyckling, kalkon, samt älg ibland, man kan ge övriga inälvor också, som en del av denna biten. Men de tre övre bitarna är viktiga.

 

FISK är ingen kattföda men man KAN ge det som lite godis någon gång ibland. För mycket fisk kan ge B-vitaminbrist då många arter av rå fisk innehåller höga halter av Tiaminas, ett enzym som bryter ned Tiamin.

SKALDJUR är absolut ingen kattföda då det kan skada deras njurar - skaldjur innehåller på tok för mycket mineraler för en katt och kan ställa till med kraftig obalans.

SVENSKT kött är att föredra om man vill undvika parasiter och otrevliga smittor som E-coli, Salmonella och liknande. Helst alltid fryst först, men Svenskt kött är välkontrollerat och har mycket låg smittorisk.

ALLT kött som ges ska kontrolleras så att det inte är fryst i saltvatten, salt dödar en katt redan i små mängder och skadar deras njurar allvarligt.

 

Jag kan inte råutfodra min hund då han tyvärr lider av foderallergier och har kronisk kolit, han funkar bara på veterinärt hypoallergent foder, men hoppas väl att hans mage ska läka ut med tiden, och då kommer han att bli 100 % råutfodrad.

 

Om någon är intresserad kan man googla på "Råutfodring" så brukar det dyka upp många trådar där jag skrivit, från ett Sphynxforum som heter Sphynxdillan.


32
4
Bambikill:

Rochkan: Du är ute och cyklar, tyvärr ^^

Det där är en gammal myt, en fullständigt felaktig sådan. RÅA ben flisar inte, de bryts av på ett helt annat sätt och det är extremt ovanligt att det inträffar någon råkostrelaterad olycka - aldrig hört om faktiskt - fast jag vet hundratals som råutfodrar :) Fisk bör man dock ge benlös eller sparsamt benig, då de benen fastnar lättare i systemet pga sin elasticitet. TILLAGADE ben däremot skall ALDRIG ges - oavsett sort. När benet tillagas, förändras atomstrukturen och gör att de flisar i skarpa bitar, vilket är livsfarligt.

Med hund däremot - ska man inte ge för små ben, då de kan svälja dem hela och de kan täppa till. Jag hade en Bulle förut, som svalde fyra lammkotletter med ben, som katterna satt och åt på. (Öppnade köksdörren där katterna åt, och hann svälja dem innan jag hann fram. Operation för att få ut dem eftersom de proppade igen hela systemet :P

De SMÄLTER ben, men hårdsmälta ben som fläsk/nöt/andra stora köttdjur, kan gå igenom systemet i mindre bitar, och det är inte farligt så länge benen var råa. Katter gnager gärna på även dessa ben, men de är för hårda för en katt att smälta såvida de inte är i mycket små bitar så de äter oftast inte upp dem.

 

Däremot har du helt rätt i att man ska ge kokt/inlagd sparris till ett djur som ätit tillagade ben, glas, eller annan vass skit som inte har i magen att göra. Fibrerna kapslar in det vassa och skyddar magsäck och tarm. Man ska ALLTID gå till veterinären ändå, om man misstänker att djuret fått i sig onaturliga saker som glas, nålar eller annat. Mindre mängder tillagade ben kan man avvakta lite med, det går oftast bra, speciellt med sparris, men om det är större mängder ska man ändå gå till vetten.

 


9
0
Vargsyster:

I djuraffären där jag jobbar har vi relativt nyligen börjat sälja Vom og Hundemat's sortiment med färskfoder och köttben och OJ vad vi har sett resultat! Många småhundar som matvägrat får helt plötsligt aptit och äter normalt. Hundar som haft dåliga magar, irriterande eksem och annat är superfina... Helt klart att en "naturlig" kost av varierade djurdelar (om man får uttrycka sig så morbidt) är att föredra framför en kost bestående enbart av torrfoder :)


3
0
sweetmolly:

Japp! Katterna barfas och hunden käkar färskfoder. :)


49
1
spiidi:

jag ger rå köttfärs svenskt dådå till mina katter å hund + äter jag annat kött bara ej fläsk då får dom med lite av det


19
1
L8sson:

Jag kombinerar ett bra torrfoder med lite färskfoer och barf. :) 

Hela gänget fick grisfötter häromdan. 


1275
1724
Falk:

Har själv alltid torrfoder och vatten framme till mina katter men kompletterar med råa kycklingklubbor, köttfärs och kyckling lever.


456
200
isdrake:

Nu verkar det snart komma lite forskning på ämnet. :)

www.hundisverige.se/2013/02/26/se/ge-din-hund-naturlig-mat!-15784235


278
122
Snakedude69:

i have no comment .. i just love the name... BARF....hahahahahah

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild