Kungspyton humör/ temperament

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

14
2
Carrobarro:
Hej på er de här frågan går till er med erfarenhet av kungspyton. Hur har ni upplevt era ormars temperament? Har ni blivit bitna mycke? 

41
24
splattenstein:
1 gång av dom 3 adulta jag hade, vid matning  oxå. Känns knappt blödde inget särskilt heller. Lite mindre trevligare med vissa större arter men inte så farligt det heller om dom släpper direkt annars kan det ju bli några stygn om du har otur. Men kp kan du vara lugn, finns ju vissa individer som kan va lite mer nypigare/rädda men ja inte mycket skada dom kan göra.

14
2
Carrobarro:
Jaha okej ja men precis dom är ju lite större så man är lite små nojig

41
24
splattenstein:
Hehe jo det brukar vara så i början man bygger upp nån slags bild av hur illa det kan vara och blir osäker. Fullt normalt. Sen finns det ju hjälpmedel ifall det skulle kännas lite otäckt trots allt, inget fel i att använda handskar eller krok heller, ju mindre hantering desto bättre för ormen ändån så :) 

14
2
Carrobarro:
Ja men eller hur :) jag är ju dock väldigt för att plocka och "gosa" med dom. Hade en majsorm och hon stod ut med mig och mitt omkring plockade. Hon bet mig bara en gång då jag precis skaffat henne och hon va så liten att jag märkte knappt av det de sved till lite. Men nu är jag ute efter nått nytt efter att hon gott bort och är lite nyfiken på kungspyton.

41
24
splattenstein:
Ja är imot sådan hantering personligen även om ormarna inte verkar ha nått imot det ibland hehe. Nackdelen är att djuren lätt kan bli sjuka och tar oftast väldigt lång tid innan symptom uppvisas och då är det oftast försent tyvärr. Men förstår att många vill plocka ut dom det är ju fascinerande he

14
2
Carrobarro:
Jaha ja tycker de är så svårt att motstå att hålla i dom och att få känna på dom dom är ju så otroligt vackra och mysiga djur. Men förstår helt vad du menar. Jaha de viste jag inte att dom kunde bli sjuka av att man plockar med dom :O

41
24
splattenstein:
Visst är det svårt hehe,.

35
12
KarlXVI:
Kungspyton heter ju ball python på engelska just för att de som försvar oftast rullar ihop sig till en boll istället för att bita. Därav är det en väldigt lugn art som rekomenderas tilll nybörjare, kan väl bita än vid matning men då för att ormen tror att du är mat.

14
2
Carrobarro:
Tack för svar :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild