Städning av terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
Sway:

Oavsett vad ni håller iera terrarium så undrar jag hur ofta ni städar.

vilka terrariedjur tror/vet ni är minst underhåll ?

Skulle kunna se ut så här tex.

 

Leopardgecko - 1 gång i veckan

Kungspyton - varannan månad

Vandrandepinne- en gång per halvår

 

tex. En av de huvudsakliga orsakerna till att jag inte har några terrariedjur idag är just städandet!

Men så är jag ju lat också!


181
110
Stina:

Underhållsstäd gör jag när djuren skitit. Tar bort det när jag sett att det tillverkat något, d v s mer el mindre dagligen hos kameleonttjejen som kan konsten att skita. Samma sak hos ögonfransgeckona. Vad gäller bottensubstratet håller jag koll efter ev kvalsterliknande saker. Storstäd som att plocka ut allt o göra kliniskt rent har jag inte kommit till än då burkarna bara funnits 3 månader.


131
8
stumpwen:

jag städar det när dom skitit (kungsboer) typ 2ggr/månad, då plockar jag ut det och så kollar jag lite på bottensubstratet om det ser smutsigt ut allmänt. har dock inte bytt det på ett tag. men känner itne att det behövs heller


1662
779
fluffis:

Jag har ormar som inte har det särskilt fuktigt med alspån i bottnen. Ormarna är lättskötta och jag plockar bort bajs så fort jag ser det och alspånet gör att jag ser det tydligt och kan plocka bort bajset lätt. Det gäller att hålla koll ungefär tre dagar efter att de ätit och sen en gång till två dagar efter det. Det är bra med förutsägbara snokar :) När snokarna ligger i vintervila (i separat byggnad) på vintern så tömmer jag terrarierna, rengör och desinficerar.

Enligt veterinären så har det konstaterats att det finns parasiter i tarmfloran hos ormar/reptiler (minns inte vilket det var) mer än vad man trodde tidigare och fastän det mesta i tarmfloran är harmlöst så rekommenderar hon att man plockar bort bajset så fort man bara kan. Man pratar ofta om att ormar (och kanske även reptiler i allmänhet) ska ha mycket inredning så att de kan gömma sig i den och känna sig trygga men hur tryggt är det om det finns så mycket inredning att ägaren/skötaren måste lyfta och vrida på varenda inredningsdetalj för att lokalisera skiten? Därför är det bra med lagom mycket inredning anser jag. Ormen ska ha det bra samtidigt som det ska vara relativt lättskött. Det är en balansgång. Jag gillar ordet lagom i många sammanhang :)


382
36
MariBarita:

Klockgrodor- byter 30% av vattnet samt slamsuger 1 gång/vecka

                 - byter landmaterial ca 1 gång/halvåret


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Jag kör på ungefär samma vis som fluffis, däremot har jag ormar som kräver mycket fukt så lite mer plock med inredning men storstädning 1gång/år.


356
177
krypet:

Vandrande pinnar städar jag inte ofta till, men oftare än en gång i halvåret...

Det viktigaste skälet till att städa till dem - det som avgör hur ofta städning behövs - är att det knappast går att låta alla ägg ligga kvar och kläckas. Det blir helt enkelt för många ungar.

Om jag inte hunnit städa och samla ihop lagom med ägg så blir det som senast städning när det kläckts lagom många ungar. För vissa arter kan det krävas städning efter sex veckor eller så, för andra kan det gå många månader då jag inte tömmer och rensar utan bara tar ut gamla ätna kvistar för att få plats med ny mat.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild