Finns kopparödla, sandödla, skogsödla att köpa?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

1226
464
leedragon:
Tropfrog skrev:


Yes alla inhemska groddjur och reptiler är fridlysta. Det innebär inte att en kopparödla som är fångenskaps uppfödd, av lokalitet utanför Sverige och med rätt papper är förbjudet att hålla i fångenskap.

Frågan var ju inte om arterna var fridlysta i Sverige eller inte. Frågan gällde om de arterna som finns i Sverige finns att få tag på inom hobbyn. Svaret är ja, men inte de svenska lokaliteterna. 

Mvh
Magnus


Att de är fridlista är en del av svaret om de svenska arter går att få tag i Sverige, och det är in bakat i ditt påstående.

Medlem i SHF
292
659
viper66:
Självklart finns dessa arter att köpa. Dessutom behöver du inte åka till Hamm som någon skrev. 

5060
3824
Tropfrog:
leedragon skrev:


Att de är fridlista är en del av svaret om de svenska arter går att få tag i Sverige, och det är in bakat i ditt påstående.


Jag är ledsen, men jag förstår mig inte på vad som menas med svenska arter. Artbegreppet inefattar inte någon territoriell indelning. De arterna som finns i Sverige är inte på något sätt begränsade till enbart Sverige.

Frågan gällde om det går att köpa arter som finns i Sverige naturligt. Svaret är ja, men inte av svenska lokaliteter.

Hade frågan gällt om det går att köpa svenska lokaliteter så skulle svaret vara nej, åtminstone inte på laglig väg.

Mvh
Magnus 

1226
464
leedragon:
Tropfrog skrev:


Jag är ledsen, men jag förstår mig inte på vad som menas med svenska arter. Artbegreppet inefattar inte någon territoriell indelning. De arterna som finns i Sverige är inte på något sätt begränsade till enbart Sverige.

Frågan gällde om det går att köpa arter som finns i Sverige naturligt. Svaret är ja, men inte av svenska lokaliteter.

Hade frågan gällt om det går att köpa svenska lokaliteter så skulle svaret vara nej, åtminstone inte på laglig väg.

Mvh
Magnus 


Svenska arter som namnet påpekar är arter som förekommer i Sveriges fauna utan introduktion av människor.

Medlem i GHF
167
344
Fredriko:
Tropfrog skrev:


Hade frågan gällt om det går att köpa svenska lokaliteter så skulle svaret vara nej, åtminstone inte på laglig väg.

Mvh
Magnus 


Ledsen att jag lägger mig i, men det finns absolut helt lagliga djur på  svenska lokaliteter, med laglig dokumentation. Jag har ägt tre olika arter med detta. Rimligtvis finns dessa kvar  landet och kanske tom fått avkomma? Detta var några år sen.  

Jag kan nog säga att det ör ovanligt,  men det finns. Det handlar om att ha rätt kontakter bara. Jag kommer inte nämna var djuren kom ifrån men tro mig, det finns ingen tveksamhet på lagligheten. De kommer inte från Kalle i Ödeshög direkt. 

Mvh.

5060
3824
Tropfrog:
leedragon skrev:


Svenska arter som namnet påpekar är arter som förekommer i Sveriges fauna utan introduktion av människor.


Ok, menar du att dessa arter inte finns utanför Sveriges gränser? Vilka arter tänker du på då?

Mvh
Magnus 

5060
3824
Tropfrog:
Fredriko skrev:


Ledsen att jag lägger mig i, men det finns absolut helt lagliga djur på  svenska lokaliteter, med laglig dokumentation. Jag har ägt tre olika arter med detta. Rimligtvis finns dessa kvar  landet och kanske tom fått avkomma? Detta var några år sen.  

Jag kan nog säga att det ör ovanligt,  men det finns. Det handlar om att ha rätt kontakter bara. Jag kommer inte nämna var djuren kom ifrån men tro mig, det finns ingen tveksamhet på lagligheten. De kommer inte från Kalle i Ödeshög direkt. 

Mvh.


Bra info. Vet du hur det gick till när dessa blev lagliga?

Mvh
Magnus 

61
10
TGWYC:
viper66 skrev:
Självklart finns dessa arter att köpa. Dessutom behöver du inte åka till Hamm som någon skrev. 

 vet du folk som säljer?

61
10
TGWYC:
Fredriko skrev:


Ledsen att jag lägger mig i, men det finns absolut helt lagliga djur på  svenska lokaliteter, med laglig dokumentation. Jag har ägt tre olika arter med detta. Rimligtvis finns dessa kvar  landet och kanske tom fått avkomma? Detta var några år sen.  

Jag kan nog säga att det ör ovanligt,  men det finns. Det handlar om att ha rätt kontakter bara. Jag kommer inte nämna var djuren kom ifrån men tro mig, det finns ingen tveksamhet på lagligheten. De kommer inte från Kalle i Ödeshög direkt. 

Mvh.

 hur stort terrarie hade du till dessa arter? 

1226
464
leedragon:
Tropfrog skrev:


Ok, menar du att dessa arter inte finns utanför Sveriges gränser? Vilka arter tänker du på då?

Mvh
Magnus 


Skulle du önska att jag menade det? Eller gör du inferenser av saker som jag ej har skrivit?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild