Bra namn på ögonfransgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

7
2
Liiiizard:
Har ni några bra namn på ögonfransgecko så skriv det här!

7
2
Liiiizard:
Eller bara skriv era ödlenamn

Medlem i NHF
164
119
Draknastets_Reptiler:
Har tre stycken. 1.2.0. Mina är av morphen Blonde och de heter :

Yin (hanen)
Yang
Onashi

1
0
svenskfralla:
Min ögonfransgecko heter Roy :) 

Medlem i SHF
10
12
Fredrik01:
Nu håller jag bara på spindlar

Medlem i SHF
10
12
Fredrik01:
- Francis - delar av inlägget försvann

5088
3858
Tropfrog:
Corona? Ett namn i tiden och ganska så vackert :)

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
16
21
Korning:

Lizardqueen skrev:
Har tre stycken. 1.2.0. Mina är av morphen Blonde och de heter :

Yin (hanen)
Yang
Onashi


Kul att du använder asiatiska namn på dina ödlor.Men det kan vara bra att veta vad man gör med desse, om man skall använda dom själv. För att pryda sig med en tattuering eller ge namn till någon.

Lite hämtat från Wiki 
"Taijitu - symbolen för Yin och Yang i harmoni.
Yin (陰 eller 阴) och yang (陽 eller 阳) (eum-yang på koreanska) (av kinesiska yin, skuggsida, yang, solsida) är centrala begrepp inom kinesisk filosofi och som symboliserar ytterligheter. Yin och yang är universums urkrafter. Det är en kosmologisk term av urgammal kinesisk tradition. Med wuxing fick det sin vetenskapliga och praktiska form, som del av de fem faserna (elementen). Yin och Yang symboliserar även tid och rum.

Yin, den svarta, är den kvinnliga och passiva urkraften. Den symboliserar jorden och månen, det mörka, det kalla och det fuktiga, men även bergen och skelettet. Tigern anses vara den varelse som allra mest förkroppsligar "yin".
Yang, det vita, är den manliga och aktiva urkraften. Den symboliserar himlen och solen, det ljusa, det varma och det torra, men även floderna och blodomloppet. Draken anses vara den varelse som allra mest förkroppsligar "yang". "


Medlem i NHF
164
119
Draknastets_Reptiler:
Korning skrev:


Kul att du använder asiatiska namn på dina ödlor.Men det kan vara bra att veta vad man gör med desse, om man skall använda dom själv. För att pryda sig med en tattuering eller ge namn till någon.

 

Lite hämtat från Wiki 
"Taijitu - symbolen för Yin och Yang i harmoni.
Yin (陰 eller 阴) och yang (陽 eller 阳) (eum-yang på koreanska) (av kinesiska yin, skuggsida, yang, solsida) är centrala begrepp inom kinesisk filosofi och som symboliserar ytterligheter. Yin och yang är universums urkrafter. Det är en kosmologisk term av urgammal kinesisk tradition. Med wuxing fick det sin vetenskapliga och praktiska form, som del av de fem faserna (elementen). Yin och Yang symboliserar även tid och rum.

Yin, den svarta, är den kvinnliga och passiva urkraften. Den symboliserar jorden och månen, det mörka, det kalla och det fuktiga, men även bergen och skelettet. Tigern anses vara den varelse som allra mest förkroppsligar "yin".
Yang, det vita, är den manliga och aktiva urkraften. Den symboliserar himlen och solen, det ljusa, det varma och det torra, men även floderna och blodomloppet. Draken anses vara den varelse som allra mest förkroppsligar "yang". "




Jag har mestadesl asiatiska namn på mina reptiler :) Att de fick namnen just Yin och Yang beror på att de är av morphen blonde, så de är faktiskt svart och vit ;)

Medlem i SHF
16
21
Korning:

Lizardqueen skrev:



Jag har mestadesl asiatiska namn på mina reptiler :) Att de fick namnen just Yin och Yang beror på att de är av morphen blonde, så de är faktiskt svart och vit ;)


Gillar dina val av namn, passar ju bra med dom färgerna, men tänkte på att fägerna blev mixade gällande könen.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild