Positiv lista (handlar inte om motionen)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

97
93
knotan:
Hej,

Har från vänner inom hobbyn fått information om att diskussionen om positiva listor för reptiler förs på myndighetsnivå. Detta är tyvärr ett större och akutare problem än den motion som skickats till riksdagen där positiva listor är ett av förslagen. Jordbruksverket har redan bemyndigande, genom paragrafer i nya djurskyddslagen, att reglera hållandet och försäljning av sällskapsdjur (regleringen av hållandet ska naturligtvis basera sig på djurskyddsskäl men tyvärr tror ju myndigheterna att reptiler inte är djur som "vanliga" människor kan ta hand om). Detta gör att inget politiskt beslut egentligen behövs och det hela kan gå ganska snabbt. Enligt den information jag fått (och om jag förstått den rätt) så är både polisen (NOA), naturvårdsverket och jordbruksverket involverade i en dialog om att införa en positiv lista. En del av bakgrunden till att de vill införa en positiv lista är att de tycker att mässorna är rena" vilda västern" och att de tror att det förekommer handel med dyra viltfångade hotade arter på mässorna. De anser att en positiv lista skulle göra jobbet mycket enklare för länsstyrelsernas kontrollanter. 

Vad vill jag då uppnå med detta inlägg? Jo, jag vill uppmana föreningarna och andra som är involverade i mässorna att ta kontakt med myndigheterna och diskutera hur man kan lösa de problem som myndigheterna ser utan att införa positiva listor (vilket ändå inte skulle lösa några problem). Jag tycker också att det är viktigt att vi hobbyister inser allvaret i det hela och att vi alla tar ansvar för att myndigheterna inte ska få vatten på sin kvarn när det gäller "illegal handel" med reptiler.

Mvh
Daniel

200
258
Lordguras:
Så det finns en stor chans att detta blir verklighet då?

97
93
knotan:
Svårt att säga. Tycker dock att det bör tas på allvar att myndigheterna diskuterar och tittar på en sådan här lösning. Tror att det är enklare att påverka nu än att vänta tills det finns ett färdigt förslag på papper.

5099
3873
Tropfrog:
Myndigheterna måste följa gällande lagstiftningar. Om det finns möjlighet att lista alla arter i världen och ta bort alla som är förbjudna att handla med så kan de både följa lagen och få sin positiva lista. Eftersom det känns ganska så orealistiskt så blir myndigheternas roll att formulera en sådan önskan till politiken. Som jag ser det går det inte att införa en positiv lista på myndighetsnivå utan ett politiskt beslut. Men jag har haft fel förr.

Man kan ju bara undra varför de inte bara anställer kontrollanter som kan djurslagen de jobbar med? Då hade ingen positiv lista behövts.

MVH
Magnus


97
93
knotan:
[/
Tropfrog skrev:
Myndigheterna måste följa gällande lagstiftningar. Om det finns möjlighet att lista alla arter i världen och ta bort alla som är förbjudna att handla med så kan de både följa lagen och få sin positiva lista. Eftersom det känns ganska så orealistiskt så blir myndigheternas roll att formulera en sådan önskan till politiken. Som jag ser det går det inte att införa en positiv lista på myndighetsnivå utan ett politiskt beslut. Men jag har haft fel förr.

Man kan ju bara undra varför de inte bara anställer kontrollanter som kan djurslagen de jobbar med? Då hade ingen positiv lista behövts.

MVH
Magnus



Jag hoppas att du har rätt när det gäller myndigheternas möjlighet att ta ett beslut om positiva listor. 

När det gäller att det borde finnas inspektörer som är utbildade även om "våra" djur så håller jag med till 100%. De inspektörer som finns borde få någon form av utbilning om reptiler. Frågan är ju vem som ska utbilda dem. Kanske skulle någon lämplig naturbruksskola kunna anlitas. Ett problem är väl att tillsynen av t ex mässor sköts av länsstyrelserna och kompetensnivån och ambitionerna/resurserna att utbilda personal kan skilja sig mycket åt mellan länen.

Medlem i GHF
167
344
Fredriko:
knotan skrev:
Hej,

Vad vill jag då uppnå med detta inlägg? Jo, jag vill uppmana föreningarna och andra som är involverade i mässorna att ta kontakt med myndigheterna och diskutera hur man kan lösa de problem som myndigheterna ser utan att införa positiva listor (vilket ändå inte skulle lösa några problem). Jag tycker också att det är viktigt att vi hobbyister inser allvaret i det hela och att vi alla tar ansvar för att myndigheterna inte ska få vatten på sin kvarn när det gäller "illegal handel" med reptiler.

Mvh
Daniel


Denna info har kommit till SHRs kännedom också. Jag kan inte säga så mycket om det, men det diskuteras inom föreningen och lämpliga kontakter håller på att tas. Det jobbas på det helt enkelt.

Det råder delade meningar i allvaret i det hela, men jag tror inte det som nämns här är taget ur luften. Ingen rök utan eld. 

Jag tror också att alla kan ta ansvar likt det som nämns här. Likaså kan det vara bra att gå med i en förening. Tillsammans är vi starkare. 

97
93
knotan:
Fredriko skrev:


Denna info har kommit till SHRs kännedom också. Jag kan inte säga så mycket om det, men det diskuteras inom föreningen och lämpliga kontakter håller på att tas. Det jobbas på det helt enkelt.

Det råder delade meningar i allvaret i det hela, men jag tror inte det som nämns här är taget ur luften. Ingen rök utan eld. 

Jag tror också att alla kan ta ansvar likt det som nämns här. Likaså kan det vara bra att gå med i en förening. Tillsammans är vi starkare. 


Det glädjer mig att det arbetas med de här frågorna från föreningshåll. Tror och hoppas att det innebär att vi inte behöver se något förslag på positiva listor från myndigheterna.

Medlem i SHF
292
659
viper66:
Titta på länder runt Sverige. Där är det restriktioner inom herpar hobbyn. Så jag ser detta som en snar verklighet. 

5099
3873
Tropfrog:
viper66 skrev:
Titta på länder runt Sverige. Där är det restriktioner inom herpar hobbyn. Så jag ser detta som en snar verklighet. 


Fast om vi ser till tendensen så har vi ett grannland som släpper på restriktionerna och ett som stramar åt. Vad innebär det då att vara emellan?

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
292
659
viper66:
Danmark och även Tyskland (som har ganska stort inflytande inom eu) har kraftiga restriktioner. Tyskland har just genomfört dom. Norge har släppt en del på sina restriktioner men har fortfarande starka restriktioner på herptilhobbyn. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild