Vildfångad mat

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

268
19
Iguania:

Nu har de flesta insekterna ute kommit igång. Tyvärr även myggorna;). Men det innebär ju även att man kan börja med att erbjuda ödlorna med gratis käk. Själv brukar jag mata med harkrankar, tvestjärtar och gräshoppor. Har alltid undvikit bin, humlor mm pga den självklara risken men jag vet folk som har lyckats med det utan konsekvenser. Men jag tänkte att det kan vara roligt att höra era erfarenheter av vildfångade insekter, vilken art det var och vilket resultat man har fått t.ex om den spottades ut eller om den slukade den utan problem så att vi andra kan ta nytta utav erfarenheterna och på så sätt kan erbjuda våra djur en mer varierad kost:).


Medlem i SHF
537
749
Patch:

Då jag haft lite djur utomhus på somrarna så har man sett dem fånga ett och annat...

Mina Ackisar älskade sina gräshoppor av olika storlekar ända upp till vårtbitare som va en klar favorit (till och med min 2 m bandvaran älskade vårtbitare)

Myror, getingar och andra insekter slank ner de oxå... Därimot så va skalbaggar något som ratats av de flesta av mina reptiler som haft chansen.

Därimot så är det bara gräshoppos som brukar fångas in årligen som mat när jag släpper dem i terrariet... även hoppstjärtar när jag hade dvärgkameleonter en gång i tiden.

MvH Alex


232
94
anamidnatt:

Är lite kluven ang vildfångad mat. Djuren kan ha fått i sig bekämpningsmedel eller annat dåligt. Daggmaskar kan innehålla höga metallhalter som tydligen är dåligt. Men så länge man har lite koll och tänker efter innan man ger vildfångat så tycker jag det är helt ok. Och ja. det mesta vildfångade jag gett mina djur har gått ner (små gräshoppor och liknande) :)


Medlem i SHF
537
749
Patch:

Jag utgår ju ifrån att folk plockarsina foder insekter från obesprutade områden.... men som du säger så kanske de är lite naivt att tro nått sånt här? :(


232
94
anamidnatt:

Vissa människor häller ju insekts/snigelgift i trädgårdarna med. Men som sagt. Så länge man tänker på det så är det ju rätt lungt. Den egentliga fördelen med att odla egna foderdjur är ju att då vet man exakt vad de kan ha stoppat i sig :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild