Vilka vandrande pinne-arter lägger inte ägg?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

4
0
Erikka:
Var hittar jag ägg till vandrande pinnar som inte kommer att förvandla mitt hem till plocke-pinn och plåga hela vänskapskretsen med extra-pinnar?

Jag vill köpa en vandrande pinne (eller löv) som inte har jungfrufödsel, men uppgifterna varierar från sida till sida vilka dessa arter är. Det är också svårt att hitta återförsäljare. Jag minns min barndoms pinne-invasion av huset och vill nu undvika att samma sak händer när dottern vill ha pinne (eller löv). Någon som vet vad jag bör leta efter (eller ännu hellre har ägg!)?

Ett alternativ är en art som lägger så pass stora ägg att man inte missar dem, men det är svårt i vårt terrarie som har mycket pinnar, växter etc. 

Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
Erikka skrev:
Var hittar jag ägg till vandrande pinnar som inte kommer att förvandla mitt hem till plocke-pinn och plåga hela vänskapskretsen med extra-pinnar?

Jag vill köpa en vandrande pinne (eller löv) som inte har jungfrufödsel, men uppgifterna varierar från sida till sida vilka dessa arter är. Det är också svårt att hitta återförsäljare. Jag minns min barndoms pinne-invasion av huset och vill nu undvika att samma sak händer när dottern vill ha pinne (eller löv). Någon som vet vad jag bör leta efter (eller ännu hellre har ägg!)?

Ett alternativ är en art som lägger så pass stora ägg att man inte missar dem, men det är svårt i vårt terrarie som har mycket pinnar, växter etc. 

Kolla in bönsyrsor annars. De är ganska avancerade att avla på och äter insekter. Vissa kanske går att mata med pinnenymfer, men jag hade dragit igång en småskalig kackerlacksodling (dubiakackerlackor är till och med lättare än pinnar att odla). Väldigt roliga, jag har en nu men inte till salu. Det finns ett skötselråd på sidan på Deroplatys desiccata skrivet av mig men skötseln är likvärdig för nästan alla arter i familjen Mantidae (inte att förväxla med ordningen Mantodea som innerfattar alla bönsyrsor) och de klassar jag som nybörjararter.

19
4
celandro:
Jag har vandrande blad (Phyllium ericoriai), vilka iofs har jungfrufödsel och lägger massvis med ägg. Men äggen är lätta att se och tar lång tid på sig innan de kläcks (jag har ägg som snart är sex månader). Då du kommer att behöva städa ut bottenmaterialet då och då, så kan du ju välja hur många ägg du vill ha och förhindra en invasion. 

Vandrande blad är trevliga, men personligen tycker även jag att bönsyrsor är roligare.

MVh Patrik

4
0
Erikka:
Phyllium celebicum är inte självfertil har jag förstått, så letar nu efter sådana vandrande löv...

142
241
Greven78:
Hej. Det finns många pinnar som behöver para sig för att föröka sig. Så köp bara hanar är mitt tips till dig. Mvh Greven.

Medlem i SmHF
46
56
bos:

Greven78 skrev:
Hej. Det finns många pinnar som behöver para sig för att föröka sig. Så köp bara hanar är mitt tips till dig. Mvh Greven.

Kan du ge ngr exempel?

Mvh


142
241
Greven78:
Finns många. En är Sungaya inexpectata. Hyfsat lätt att få tag på.

142
241
Greven78:
Butik som har dessa är Vellingeblomma .

4
0
Erikka:
Greven78 skrev:
Finns många. En är Sungaya inexpectata. Hyfsat lätt att få tag på.

Vad jag har läst är det bara varianten Lowland som inte är självfertil, medan de "vanliga" lägger fertila ägg utan parning. 

142
241
Greven78:
Pojkar har svårt för att lägga ägg.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild