Spindlar&Skorpioner som faktiskt visar sig?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SHF
10
12
Fredrik01:
Hej på Er! (Mitt 1a inlägg på detta härliga forum:)! Har ni några rekommendationer på fågelspindlar eller skorpioner som håller sig framme lite mer än vanligt ( eller rent av är lite aktiva)och inte alltid gräver ner sig eller konstant ligger under en barkbit... Jag förstår att det i vissa fall kan handla om individnivå, men men.. det vore kul att höra om lite olika erfarenheter... själv har jag hållt en del fågelspindlar från den (nya världen). Vänligen Fredrik  

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Fredrik01 skrev:
Hej på Er! (Mitt 1a inlägg på detta härliga forum:)! Har ni några rekommendationer på fågelspindlar eller skorpioner som håller sig framme lite mer än vanligt ( eller rent av är lite aktiva)och inte alltid gräver ner sig eller konstant ligger under en barkbit... Jag förstår att det i vissa fall kan handla om individnivå, men men.. det vore kul att höra om lite olika erfarenheter... själv har jag hållt en del fågelspindlar från den (nya världen). Vänligen Fredrik  

Finns massa spindlar. Acanthoscurria geniculata och Lasiodora pharahybana är mina främsta exempel. De kan vara lite fela som små men när dom är större så sitter dom alltid framme, ibland tom vid öms. Pamphobeteus är några av mina favoriter som också är framme mycket. Varierar lite mellan arter och de kan vara lite nervösa ibland, men de större arterna ser man en del. Vissa Brachypelmor och Tliltocatl (typ hälften av alla Brachypelma flyttades till släktet Tliltocatl för ett tag sedan) sitter framme en del med. Många Nhandu är framme mycket också, har inte haft så många det kanske finns några skygga arter där med.

Edit: Hur kunde jag skriva detta inlägget utan att nämna Chromatopelma cyaneopubescens?! Slings vet jag inte hur de beter sig men de stora är väldigt roliga och sitter alltid framme och visar sig. Vissa kan vara nervösa och gömma sig så fort du nuddar terrariet men annars är dom framme.


Tycker man leddjur är skoj skulle jag slå ett slag för bönsyrsor. Väldigt coola djur som man förmodligen alltid ser om man inte har ett gigantiskt terrarium. De flesta i familjen Mantidae (inte att förväxla med ordningen bönsyrsor som heter Mantodea) skulle jag klassa som nybörjararter även om vissa har lite specifika krav.


//Emanuel

Medlem i SHF
10
12
Fredrik01:
Emanuel for President! Tack för en fin redogörelse avseende dina erfarenheter. Håller defentivt med angående Lasidoran, den hade jag för 10år sedan, satt alltid framme och väldigt matglad, hissade dock varje gång man fyllde på vattenskålen :) Vänligen Fredrik 

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
[quote=Fredrik01]Emanuel for President!/quote]
Nja

Jo Lasiodora är en av mina favoriter, har tyvärr sålt min stora hona för ett tag sedan.

Min personliga favorit är överlägset Theraphosa stirmi. Tyvärr gömmer den sig en del och nu kom den ut efter ömset. Men väldigt mäktiga spindlar men inget för nybörjaren pga. hett temperament (hos de flesta), högre luftfuktighet, en del krav på något lägre temp (20-24 grader typ, samt kallare period om man måste avla) samt förjävliga brännhår som svider dubbelt så mycket som alla mina andra jag haft...
Geniculata beter sig nästan exakt som min Lasiodora fast ser annorlunda ut typ. Ett väldigt kul tillskott som gräver en håla men typ aldrig använder den.

Medlem i SHF
10
12
Fredrik01:

Jo Lasiodora är en av mina favoriter, har tyvärr sålt min stora hona för ett tag sedan.

Min personliga favorit är överlägset Theraphosa stirmi. Tyvärr gömmer den sig en del och nu kom den ut efter ömset. Men väldigt mäktiga spindlar men inget för nybörjaren pga. hett temperament (hos de flesta), högre luftfuktighet, en del krav på något lägre temp (20-24 grader typ, samt kallare period om man måste avla) samt förjävliga brännhår som svider dubbelt så mycket som alla mina andra jag haft...
Geniculata beter sig nästan exakt som min Lasiodora fast ser annorlunda ut typ. Ett väldigt kul tillskott som gräver en håla men typ aldrig använder den.[/quote]

Goliath Spindeln är brutal på alla sätt (bra sätt), dock inget för mig än så länge, däremot Chromatopelma cyaneopubescens verkar intresssant att studera, den har jag sätt tidigare hos en bekant, om jag inte minns fel så spann den rätt mycket nät och var blixtsnabb vid utfodring, dessutom otroligt vacker. Vilka Brachypelmor har flyttat över till nya släcktet! Bönor (som förövrigt var insperationen för skapandet av filmen Starship Troopers vilket är lite kul) har jag haft ett gäng av tidigare. By the way, på 90talet när jag hade en spindlar så minns jag att jag ständigt sökte efter en såkallad Tiger Rump eller Red Rump kommer ej ihåg vilket av namnen som stämde... nu när tittar runt så finns det helt gäng med spindlar som har tiger/röda rumpor (abdomen). Allt kommer tillbaka sakta men säkert.

Efter lite googling på nätet, lite uppfräshning av mitt gamla íntresse så märkte jag precis att det numera finns en regnbågssling eller ska vi rent av Kalla den Rolls Royce spindeln! Vackrare får man leta efter (Typhochlaena seladonia) hittat på spiderworld.se här snackar vi Dollars, undrar om det är någon som äger en sådan...


Medlem i SHF
10
12
Fredrik01:
va fanken, mitt inlägg hamnade i ditt...

Medlem i SHF
10
12
Fredrik01:
Goliath Spindeln är brutal på alla sätt (bra sätt), dock inget för mig än så länge, däremot Chromatopelma cyaneopubescens verkar intresssant att studera, den har jag sätt tidigare hos en bekant, om jag inte minns fel så spann den rätt mycket nät och var blixtsnabb vid utfodring, dessutom otroligt vacker. Vilka Brachypelmor har flyttat över till nya släcktet! Bönor (som förövrigt var insperationen för skapandet av filmen Starship Troopers vilket är lite kul) har jag haft ett gäng av tidigare. By the way, på 90talet när jag hade en spindlar så minns jag att jag ständigt sökte efter en såkallad Tiger Rump eller Red Rump kommer ej ihåg vilket av namnen som stämde... nu när tittar runt så finns det helt gäng med spindlar som har tiger/röda rumpor (abdomen). Allt kommer tillbaka sakta men säkert.

Efter lite googling på nätet, lite uppfräshning av mitt gamla íntresse så märkte jag precis att det numera finns en regnbågssling eller ska vi rent av Kalla den Rolls Royce spindeln! Vackrare får man leta efter (Typhochlaena seladonia) hittat på spiderworld.se här snackar vi Dollars, undrar om det är någon som äger en sådan...

3
3
Malin84:
Vår Brachypelma boehmei är framme typ hela tiden fast den har möjlighet till flera gömställen samt grävmöjligheter. Den är på olika platser varje gång man kikar in tycker jag, både högt och lågt. Men som sagt, det kanske är indivituellt från spindel till spindel. 

17
20
MackZ:

Min A. geniculata är nästan alltid framm om det inte vankas öms, stökar och har sig mycket i terrariet, rekomenderar "stora bitar" mat, min har en tendens att börja brottas med pincetten och sen surna till när pincetten inte dör :D

skaffade just lite nytt bla en C. Huahini, som ca 1.5cm men än så länge alltid framme, inte särkilt rädd av sig, käkade några minuter efter första resan hem, verkar lite kaxig.

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild