Hypoaspis hos gråsuggor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5088
3861
Tropfrog:
Hej

Jag har fått en del både jordkvalster och sorgmyggor bland mina gråsuggor. Det har hänt förr, då slängde jag bara kulturerna och började om. Men nu har jag riktigt välproducerande kulturer, att ersätta dem skulle bli väldigt dyrt eller ta väldigt lång tid. Så jag leker med tanken att skaffa hypoaspis och försöka slå ut dem den vägen. Någon som testat detta här?

Jag läser att de tar hoppstjärtar också. Givetvis har jag det också. Kulturerna kan jag försöka att isolera. Hur är det med tropiska gråsuggor? Deras bebisar är ju inte mycket större än hoppstjärtar. Kan man tänka att man riskerar en generation eller hela kulturen?

All input välkommen.

Mvh
Magnus 

101
91
Trypto:
Har haft problem med sorgmyggor hos mina snäckor, och då snäckor inte mår så bra av att få substratet utbytt har jag slängt i Hypoaspis, det har funkat väldigt bra. Alla flygfän har försvunnit på ett par veckor och kvalstren har dött ut efter ca 2 månader, men beror nog på hur stora mängder ohyra man har från början.

Har ingen egen erfarenhet av Hypoaspis tillsammans med hoppstjärtar eller gråsuggor, men det jag läst i forum/grupper är att de tar en del av hoppstjärtarna och gråsuggebebisar, men har inte hört att någon blivit av med hela kulturer i alla fall.

102
100
jonnyake:
Hej,

Jag har nu just nu enorma problem med Hypoaspis i mina odlingar. Både i hoppstjärtsodlingarna samt gråsuggeodlingarna. Gråsuggorna vet jag inte hur de påverkas då de förökar sig långsamt, men hoppstjärtsodlingar påverkas olika. En del odlingar är helt utslagna, ett par ser jag bara vuxna djur i och ett par ser jag faktiskt ungdjur i, dock producerar dessa mindre.

Jag kommer nog aldrig att med flit införa Hypoaspis i en lokal där jag odlar hoppstjärtar.

MVH Jonny

5088
3861
Tropfrog:
Jo, jag har ju läst lite själv sedan jag skrev frågan. Just att de äter hoppstjärtar fick mig att avstå.

Jag har hållt kulturerna lite torrare och matat mindre ett tag. Nu är det mycket mindre problem.

Mvh
Magnus 

77
29
Insecta:
Tropfrog skrev:
Jo, jag har ju läst lite själv sedan jag skrev frågan. Just att de äter hoppstjärtar fick mig att avstå.

Jag har hållt kulturerna lite torrare och matat mindre ett tag. Nu är det mycket mindre problem.

Mvh
Magnus 

En liten fråga bara De flesta jordkvalster livnär sig av ruttnande organiskt material, vilket bidrar till deras bearbetning och markbildning. Slår dom ut gråsuggorna ? 

5088
3861
Tropfrog:
Insecta skrev:

En liten fråga bara De flesta jordkvalster livnär sig av ruttnande organiskt material, vilket bidrar till deras bearbetning och markbildning. Slår dom ut gråsuggorna ? 


Nu har jag haft dem i kulturerna ganska så länge. De verkar bli färre när jag drar ner på matningen. Så de är nog en god indikator på övermatning.

Inga kulturer verkar producera sämre, men i kulturen med zebra gråsuggor hittar jag ofta döda vuxna. Om det beror på mindre mat, ålder, kvalster eller annat kan jag inte svara på. Det finns massor av ungar i olika storlekar.

Så min slutsats är nog att det inte är så farligt så länge man håller poppulatlionen av kvalster på en rimlig nivå.

Mvh
Magnus 

24
5
novations:
Kan man kanske köra med Nemablom? Den dödar sorgmyggans larver. Har haft det i mina krukväxter och sorgmyggorna försvann inom 2 veckor. Tills jag planterade om nåt  med ny jord eller köpte ny krukväxt haha.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild