Tips och råd vid val av art

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

6
3
rorasosmomusos:

Hej,

jag kommer att införskaffa mig ett terrarium med måtten 90x45x90, ett Exo Terra för att vara exakt. I detta är målet att kunna ha en liten mängd sötvattensfiskar samt en trädlevande orm. Hur jag har tänkt att skapa detta med hårdvara och växter mm. känner jag att jag har läst mig till samt att jag har hittat fullständiga guider.

Det jag skulle behöva tips och råd om är vilken art som passar till just denna "set-up" jag har tänkt att skapa. Känslan just nu är att jag inte kommer att vilja bygga ett större i framtiden, så jag är medveten om att ormens fullvuxna längd inte bör överstiga 100-120cm. Det jag tycker är svårt att hitta information om är just arter som passar till detta, då alla jag hittils lyckats att hitta blir för långa för detta terrarie när de blir fullvuxna.

Det spelar mig ingen roll om arten är "jätte-basic" eller "svårhanterlig" då jag anser att ett starkt intresse löser allt. Arten får gärna vara dagaktiv men det är inget som kommer att vara helt avgörande. Ett plus är om den också är färgglad men inte heller det kommer att vara avgörande. Det huvudsakliga är att hitta just rätt art för det typ av terrarie som jag tänkt skapa. 

Tack på förhand!

Hälsningar, Rasmus.


200
258
Lordguras:
Kolla morelia viridis, tror det skiljer en del i storlek mellan lokaliteterna. 

488
202
David:
Inte helt lätt, morelia viridis skulle kunna funka, sorong brukar ju inte bli så stora. Men terrariet skulle kunna bli i minsta laget när ormen är vuxen. 

6
3
rorasosmomusos:
Tack för snabba svar.

Det är en art som jag tittat på, jag hade däremot inte varit inne så djupt på olika lokaliteter men de mindre "varianterna" verkar bli runt 120cm, vilket som David skriver skulle bli i absolut minsta laget. Så känns dumt att tumma på så små marginaler.

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/akvariefiskar.4.62af51191240430af4d80002613.html
"Minsta utrymme
Akvariets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal och beteende. Det bör inte vara mindre än 40 liter vatten i akvariet."

Det rekommenderas troligen av en anledning, men vet inte huruvida det är lag, rekommendation eller liknande vet jag inte. Jag själv har inte haft fisk eller akvarium dock...

40,5 liter får man om man fyller hela botten med 10 cm vatten, nackdelen med det är att det kommer vara vatten under grenarna där ormen sitter och det kan bli jobbigt att städa vattendelen/köpa kraftiga filter eller sånt när den bajsar.
Jag tror dessutom det hade varit coolt med ett terrarium med mer djup och djupare vattendel

6
3
rorasosmomusos:
Jag har tänkt mig att ha ungefär 20-25cm i vattendjup, vilket blir dubbelt upp mot det rekommenderade minsta vattendjupet. Tack för rådet gällande "städning och vatten", det hade jag inte riktigt tagit i beaktning. När du nämner jobbigt, är det "jobbigt" som flera gånger i veckan eller vad pratar vi om? 

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
rorasosmomusos skrev:
Jag har tänkt mig att ha ungefär 20-25cm i vattendjup, vilket blir dubbelt upp mot det rekommenderade minsta vattendjupet. Tack för rådet gällande "städning och vatten", det hade jag inte riktigt tagit i beaktning. När du nämner jobbigt, är det "jobbigt" som flera gånger i veckan eller vad pratar vi om? 

Exo terra 90*45*90 har väl bara typ 13 cm upp till ventilationen? Det var poängen med mitt inlägg. Såg nu att det fanns med högre till ventilationen också, det borde vara samma avstånd som det är på 45*45*90 och det tror jag var typ 23. 

Jag har aldrig haft akvarium eller orm. Vet inte hur ofta det är ormen bajsar men min tanke med jobbigt antar jag att manfår typ byta allt vatten, eller investera i svindyra filter enligt min teori. Min bästa idé är att ha alla grenar över landdelen så det bara är är att plocka upp eftersom den antagligen knappt går ner på marken om vi snackar morelia iaf, men då kommer ormen inte kunna utnyttja volymen så då har vi det problemet, eftersom ytan ormen inte kan använda kan typ räknas om. I så fall kommer alltså halva bottenytan inte ha grenar över sig, och det känns ju inte så sjysst att ta bort halva volymen och skulle antagligen se förjävligt ut.

273
185
peter68:
Exo Terra känns väldigt litet för detta. Även för att bara hålla en vuxen gtp. Gtp känns också som det enda realistiska alternativet, dock med ett större terrarium. Med realistiskt menar jag att andra alternativ, som trädlevande snokar, är ovanliga i fångenskap och dessutom kräver stort utrymme i förhållande till storlek (oavsett vad L80 säger).

Jag håller med Emanuel. Runt 1,5 x 0,75 x 1,5 m känns mer lämpligt för ett paludarium.

Tänk också på att även trädlevande ormar kan ta sig ett dopp. Trädgårdsboa: www.youtube.com/watch?v=RVXS-Tkm5Qs

6
3
rorasosmomusos:
Okej, jag har fått för mig att måttet upp till ventilationen är 30cm, så tack för den informationen. Anledningen till detta tänkta paludarium är att jag följt en Youtube-kanal där de använt sig av måtten 18x18x36 (tum) och 10 gallon med vatten. I detta paludarium har de en Morelia viridis och x antal sötvattensfiskar - vilket jag tycker är väldigt litet för den arten. Det Exo Terra jag tänkt använda mig av är ungefär dubbelt så stort till ytan (sett till kvadratmeter) som det som de använder, trots det så tycker jag att det blir för litet för den arten, därav jag frågade om det finns mindre arter som är trädlevande och inte blir längre än 120cm vid vuxen ålder.

Är svaret att det inte finns någon art lämplig sett till mina förutsättningar så får jag helt enkelt tänka om.

273
185
peter68:
rorasosmomusos skrev:
Okej, jag har fått för mig att måttet upp till ventilationen är 30cm, så tack för den informationen. Anledningen till detta tänkta paludarium är att jag följt en Youtube-kanal där de använt sig av måtten 18x18x36 (tum) och 10 gallon med vatten. I detta paludarium har de en Morelia viridis och x antal sötvattensfiskar - vilket jag tycker är väldigt litet för den arten. Det Exo Terra jag tänkt använda mig av är ungefär dubbelt så stort till ytan (sett till kvadratmeter) som det som de använder, trots det så tycker jag att det blir för litet för den arten, därav jag frågade om det finns mindre arter som är trädlevande och inte blir längre än 120cm vid vuxen ålder.

Är svaret att det inte finns någon art lämplig sett till mina förutsättningar så får jag helt enkelt tänka om.


Jag är generellt väldigt kritisk till hur man håller ormar i USA. På YouTube hör man ofta dem prata om samlingar. Man har hellre ett racksystem med en mängd olika arter än att ha ett djur i ett vackert terrarium. Jag tycker personligen att långsidan på terrariet inte ska vara kortare än ormen. 

I fältstudien On Green Pythons hittades 148 av 209 gtp på grenar nära marken på natten, med huggavstånd till marklevande djur. Det tycks som om gtp spenderar tid uppe i träden huvudsakligen på dagen. Bara 56 av 756 hittades vid marknivå på dagen. Detta gäller gröna individer. För gula/små individer var det ungefär det motsatta.

Jag är ingen expert på snokar. Googlade Oxybelis fulgidus. Det är en av de vanligare trädlevande snokarna i fångenskap, men fortfarande ovanlig och dyr. Enligt Wikipedia blir den upp till 2 m och kräver en yta på 6-16 kvm. För ormar som blir upp till 1 m (ex. Imantodes cenchoa och släktet Pareas) betyder det 0,75-4 kvm. Maten är ett annat problem med dessa ormar. Pareas äter sniglar. De är avancerade ormar, men så är paludarium i sig själv.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild