Kungspyton med katt

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

16
18
AndyLarssonSE:

Hej!

Är inne på att införskaffa en Kungspyton.
Har lite frågor då det var ett tag sedan jag var omkring ormar.

Jag och min ex-fru hade Kungspyton för några år sedan men efter att vi separerade och jag flyttade ifrån Los Angeles och hon behöll ormen så har jag blivit sugen på att införskaffa en ny.
Nu är det så att jag har en katt hemma, en väldigt livlig, och jag bor i en lägenhet.

Terrariumet kommer att kunna få plats i mitt stora sovrum så den kommer kunna vara där ostört.
Men jag är mest orolig för att ormen kommer att känna doften av katten när man ska hantera ormen.
Därför är frågan till er med orm och katt i hemmet hur det fungerar ihop.

Kan ni hantera ormen utan större problem efter att ha umgåtts med katten eller med kläder med katthår på. Är fullt medveten om att KP generellt inte är en aggresiv ras eller att den hade sett katten som ett byte utan mer tvärt om ifall de hade stött på varandra lösa.

När jag umgicks med vänners hundar och katter och kom hem för att mysa med vår KP i LA, så var det inga konstigheter, där emot så hade vi varit utomhus och kläderna blivit "vädrade".

Har försökt att göra lite research själv i detta ämne och får en väldigt delad uppfattning, dock mest att det är en dålig idé.
Då katten kan stressa KP samt att KP kan bli mer bitsk av sig då man doftar katt.

Införskaffar inte orm om det kan bli ett problem, för det ska vara livskvalite för både katt och orm.


152
227
TowerOfGray:
Har inga katter, men 2 större hundar (schäfer blandningar). Mina 3 KPs verkar inte ha något problem eller bli defensiva om jag har hundhår på min tröja.
Jag brukar dock tvätta händerna om jag klappat hunden och ska hantera ormarna för att det är sånt konstigt väder och dom brukar vara skitiga från att vara utomhus.

Kan dock starkt rekommendera att hålla djuren isär. Tex när du tar ut ormen. Katter har ju instinkter att jaga/ leka med sånt som ser ut som en orm och det är väl ännu roligare om det rör sig självständigt. 

Av egen erfarenhet så har jag haft en incident där jag satt vid min dator och hade min ena orm ute. Vanligtvis så skiter hundarna fullständigt i ormarna om dom är ute ur terrariet och jag är väldigt försiktigt med att dom inte kommer i närheten av varandra. Blev dock distraherad av datorn nog för att min ena hund kom så nära att han nosade på ormen och den försökte tagga hunden. Som tur var så blev ingen biten och där ifrån så hanterar jag ormarna med hundarna ute ur rummet. 

16
18
AndyLarssonSE:

TowerOfGray, tack för svar!

Självklart kommer de inte få träffa på varandra lösa, dels för bådas säkerhet.
Min katt är rätt defensiv själv men han är ung så lekfull är han.

Terrariet är tänk att så på ca 120cm höjd, men katten kan komma upp där hur lätt som helst.
Men då KPs gillar att ligga gömda så är jag inte rädd för att han ska tycka den är intressant när den är instängd.

 

Tänker lite på stressnivån för KPn med.
Märkte du att den kännde sig hotad/orolig/stressad om hundarna var nära terrariet eller var det lugnt?

Känns som hundar är ett större hot mot ormen än en katt, däremot så är katten mer av en idiot som inte ger sig om de hittar något som är väldigt intressant.
Kan absolut ha dörren stängd på natten när man sover, men har också en ide och en skiss på hur man kan förhindra katten att komma i närheten av terrariet.


Medlem i SHF
292
659
viper66:
Så länge du inte har katten i terrariumet så är det inga problem. Sen bör du tänka på att inte katten ligger och sover i närheten, det är ett rovdjur och det märker ormen så ligger katten i närheten Så kommer ormen trycka i sin grotta. 

16
18
AndyLarssonSE:

viper66 Haha han ska inte få lov att vara där i ;)
Kommer att säkra upp med metalstänger på sidan och plexiglas ovan på i en vinkel som gör att katten inte kommer att ha möjlighet att hoppa upp på buren från golvet.


152
227
TowerOfGray:
AndyLarssonSE skrev:
TowerOfGray, tack för svar!

Självklart kommer de inte få träffa på varandra lösa, dels för bådas säkerhet.
Min katt är rätt defensiv själv men han är ung så lekfull är han.

Terrariet är tänk att så på ca 120cm höjd, men katten kan komma upp där hur lätt som helst.
Men då KPs gillar att ligga gömda så är jag inte rädd för att han ska tycka den är intressant när den är instängd.

 

Tänker lite på stressnivån för KPn med.
Märkte du att den kännde sig hotad/orolig/stressad om hundarna var nära terrariet eller var det lugnt?

Känns som hundar är ett större hot mot ormen än en katt, däremot så är katten mer av en idiot som inte ger sig om de hittar något som är väldigt intressant.
Kan absolut ha dörren stängd på natten när man sover, men har också en ide och en skiss på hur man kan förhindra katten att komma i närheten av terrariet.




Nja, ormen var lite mer fixerad och luktade åt hundens håll. Den var dock inte S formad, kändes ganska avslappnad och såg inte defensiv ut på kroppspråket så tyckte inte det var någon fara. Det var därför jag kände att det var lungt och fortsatte och kolla på datorn innan ormen helt plötsligt försökte skrämma iväg hunden genom att hugga mot den.

När det gäller generellt så kan jag stå upp och ha ormen i handen medan hundarna går omkring på golvet under. Ormarna verkar inte bry sig så länge dom inte kommer för nära varandra, men ska jag sätta mig ner så brukar jag stänga ut hundarna.
Annars är terrarierna på ett bord från midjan uppåt så dom ser inte hundarna på den nivån när dom är i terrarierna.

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Jag har katt och 4 ormar och 10 ödlor samt lite grodor hemma.

Visserligen är katten här hemma lite av den lugnare men verbalare sorten (Siames), men han kan vara ändå lekfull ibland och är intresserad av de andra djuren, han brukar sitta utanför deras terrarier och titta på dem. 

I slutändan hamnar allt ansvar på dig som ägare och innehavare av djuren, det är ditt ansvar att se till att katten inte kan komma åt dem, säkra terrarier, hyllor som katten inte kan välta, terrarierna ska stå stadigt på hyllorna för katter är ASSHOLES det vet alla, om något liggr på en hylla ska kattafan alltid ha ner det. Katter är dessutom intelligenta och en katt jag hade innan kunde öppna dörrar, så jag rekommenderar lås på terrarierna så att katten inte luskar ut hur det fungerar.

Dottern brukar ligga i soffan och chilla med en pyton och katten liggandes i knät eller vid fötterna men han ägnar inget intresse åt ormen då. 


16
18
AndyLarssonSE:
ZDC skrev:
Jag har katt och 4 ormar och 10 ödlor samt lite grodor hemma.

Visserligen är katten här hemma lite av den lugnare men verbalare sorten (Siames), men han kan vara ändå lekfull ibland och är intresserad av de andra djuren, han brukar sitta utanför deras terrarier och titta på dem. 

I slutändan hamnar allt ansvar på dig som ägare och innehavare av djuren, det är ditt ansvar att se till att katten inte kan komma åt dem, säkra terrarier, hyllor som katten inte kan välta, terrarierna ska stå stadigt på hyllorna för katter är ASSHOLES det vet alla, om något liggr på en hylla ska kattafan alltid ha ner det. Katter är dessutom intelligenta och en katt jag hade innan kunde öppna dörrar, så jag rekommenderar lås på terrarierna så att katten inte luskar ut hur det fungerar.

Dottern brukar ligga i soffan och chilla med en pyton och katten liggandes i knät eller vid fötterna men han ägnar inget intresse åt ormen då. 


Detta låter väldigt intressant! Stort tack för din input, detta är väldigt hjälpsamt.
Min Russian Blue, vet hur man öppnar dörrar, toalock, barskåp med stark magnet (han är ju ryss). Så måste nog skissa och jobba fram en lösning för terrariet så han inte kan komma åt ormen.


16
18
AndyLarssonSE:

TowerOfGray skrev:



Nja, ormen var lite mer fixerad och luktade åt hundens håll. Den var dock inte S formad, kändes ganska avslappnad och såg inte defensiv ut på kroppspråket så tyckte inte det var någon fara. Det var därför jag kände att det var lungt och fortsatte och kolla på datorn innan ormen helt plötsligt försökte skrämma iväg hunden genom att hugga mot den.

När det gäller generellt så kan jag stå upp och ha ormen i handen medan hundarna går omkring på golvet under. Ormarna verkar inte bry sig så länge dom inte kommer för nära varandra, men ska jag sätta mig ner så brukar jag stänga ut hundarna.
Annars är terrarierna på ett bord från midjan uppåt så dom ser inte hundarna på den nivån när dom är i terrarierna.


Låter lovande, ska aboslut jobba fram ett bra koncept för kattägare och kommande orm eller nuvarande orm ägare :)
Kan bli en kul ombyggnad av ett terrarie!


3
0
argfinne:
För att lägga till lite till input:
Jag (Min flickvän) har en kungspyton i vardagsrummet, samt katt och hund. Och ormen nonchalelar katten och hunden totalt när vi har ute ormen. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild