Nattemperatur kungspyton?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
5
Emifian:
Jag undrar vad som är en vettig nattemperatur till kp? Vågade inte släcka ena lampan (60w) åt ormen som är placerad i vardagsrummet inatt pga att vi har kallt hus (kommer nya fönster nästa vecka som förhoppningsvis ska åtgärda detta). Tempen var då 25 grader åt honom i morse. Om jag släcker den så drar tempen ned till 21-22.  

De har givetvis värmemattor enligt rekommendation i deras respektive terrarium. Allmäntemperaturen (mätt mitt i terrariet) ligger på 27-28 i båda burkarna dagtid, är detta bra? Eller ska den upp? Vad har ni för temp åt era och var har ni placerat proben? Samt vad har ni för värmekällor?

Terrarierna är l90xh60xd50 samt l60×h60xd40 om det nu spelar ngn roll :)

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Har du kollat skötselråden för Kungspyton? 

21-22 tycker jag personligen är lite lågt. 


5
5
Emifian:
ZDC skrev:
Har du kollat skötselråden för Kungspyton? 

21-22 tycker jag personligen är lite lågt. 


Givetvis. Skötselråden här säger dock inget om temperatur på natten och andra källor skriver olika, därav min fråga. Hittade bland annat en gammal tråd här på td som sa 21 grader på natten så blev fundersam. 

Jag anser själv det vara för lågt, därför vill jag inte släcka ned ena terrariet helt. Har dock nu beställt en massa nattlampor med lite lägre watt så ska se hur det blir, kanske kan ta bort dessa efter fönsterbytet är gjort. 

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Emifian skrev:


Givetvis. Skötselråden här säger dock inget om temperatur på natten och andra källor skriver olika, därav min fråga. Hittade bland annat en gammal tråd här på td som sa 21 grader på natten så blev fundersam. 

Jag anser själv det vara för lågt, därför vill jag inte släcka ned ena terrariet helt. Har dock nu beställt en massa nattlampor med lite lägre watt så ska se hur det blir, kanske kan ta bort dessa efter fönsterbytet är gjort. 

Temperaturen ska ligga från cirka 26 grader och upp till 32 grader

32 grader dagtid
26 grader natt

Nu vet jag inte om det är korrekt, men däromkring ligger min temp. 


5
5
Emifian:
ZDC skrev:

Temperaturen ska ligga från cirka 26 grader och upp till 32 grader

32 grader dagtid
26 grader natt

Nu vet jag inte om det är korrekt, men däromkring ligger min temp. 

 



Okej. Min nybörjarhjärna tolkade det som kallaste stället kring 26 och varmaste 32. :D då borde dagtempen vara ok i alla fall, mätte i varma grottorna och det låg på 31,9 samt 31,6 så de har ju variation. 

Var har du placerat mätaren? Samt vilka värmekällor använder du dig av?

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Värmematta under, värmelampa över en gren (korkrör).

Mätaren är placerad mellanhögt (mitten) i terrariet och visar nu 29C

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild