Padda för nybörjare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

1
0
Fogpod:
Hej! Jag undrar vilken padda som skulle passa en nybörjare! Har alltid varit ett fan av paddor för den skrovliga huden. Jag skulle gärna vilja ha någon padda som går att hålla i någon gång, alltså inte giftig. Skulle gärna vilja ha en ganska lugn padda om något, en liten trevlig person som man kan titta på när man syr. :)

5088
3858
Tropfrog:
Alla amfibier har känslig hud och mår inte bra av att hanteras av mäniskor. Den naturliga fetthinnan vi har på våra händer bränner deras hud.

Det är visserligen inte bra för något växelvarmt djur att hanteras, men i amfibiers fall skadar det fysiskt varje gång. Om du tvunget måste hantera skaffa (sköld) padda.

Det finns en tråd om paddor som inte är så gammal. Leta upp den. Sammanfattningen är väl att paddor är mycket ovanliga inom hobbyn. Det saknas i stor utsträckning både kunskap och tillgång. 

Mvh
Magnus

Medlem i SmHF
68
62
Aneides:
Paddor är väligt trevliga och "intelligenta" terrariedjur. Det finns mycket kunskap om många arter och tillgången kan skilja sig från år till år. Det är mycket riktigt inte bra att hantera grodjur alltför mycket, men just mellanstora till stora paddor klarar detta rätt så bra om man inte stressar djuren. En tam padda går att handmata och hoppa frivilligt på handen. Men alla paddor är giftiga, så att tvätta händerna rekommenderas.

5088
3858
Tropfrog:
Tja, om man bara har som mål att de skall "klara det" så är det förstås ok att hantera. I min djurhållning är målet inte bara överlevnad, jag vill att de skall må så bra som möjligt. Då går all hantering bort utom de som är absolut nödvändiga för vård. Då är det blöta skyddshanskar på och så snabbt och skonsamt som möjligt som gäller.

Mvh
Magnus 

1228
464
leedragon:
Aneides skrev:
Paddor är väligt trevliga och "intelligenta" terrariedjur. Det finns mycket kunskap om många arter och tillgången kan skilja sig från år till år. Det är mycket riktigt inte bra att hantera grodjur alltför mycket, men just mellanstora till stora paddor klarar detta rätt så bra om man inte stressar djuren. En tam padda går att handmata och hoppa frivilligt på handen. Men alla paddor är giftiga, så att tvätta händerna rekommenderas.

Men hur är det med deras hud? får inte större paddor lika mycket skada som små av olja och dylik från våra händer?

Medlem i SmHF
68
62
Aneides:
Man kan såklart alltid överdriva. Men jag påstår att en mellanstor padda (typ vanlig padda) som får klättra på en hand då och då för att få sin mjölmask kommer att leva lika länge och lika lycklig som en padda som aldrig får lämna sin burk. Man måste vara medveten om att paddor inte har något behov att bli klappade och att groddjur har känslig hud. Om man vill vara säker tvätta man händerna utan tvål innan man ta i de. Det finns många groddjur som jag inte skulle röra med bara händer, typ arter som andas mycket med huden. Just paddor som är anpassade till torra klimat är dock en annan femma. Välj som sagt en något större padda från ett torrt klimat. Och som sagt: stressa inte djuret genom att gräva fram det utan lockar det med en godis-mjölmask ( ingen bra stapelföda).

5088
3858
Tropfrog:
Jag skulle nog säga att det är bättre att tvätta händerna med tvål innan och skölja ordentligt. Tvålen löser det tunna fettlager som vi har naturlig och som skadar huden på groddjur.

Om man tvunget måste hantera det vill säga.

Jag ser på mina reptiler och amfibier på samma sätt som mina fiskar.  De är djur att titta på, inte att kela med. Kelar gör jag med hunden.

Mvh
Magnus 

1228
464
leedragon:
plasthandskar?

Medlem i SmHF
68
62
Aneides:
leedragon skrev:
plasthandskar?

Ja, kan man göra, men man  får vara försiktig. Det finns plasthandskar som skadar grodhud mer än bara händer.
Jag använder vinylhandskar när jag vill undvika smittspridning.

1228
464
leedragon:
Aneides skrev:

Ja, kan man göra, men man  får vara försiktig. Det finns plasthandskar som skadar grodhud mer än bara händer.
Jag använder vinylhandskar när jag vill undvika smittspridning.

Det är ju smart ändå, det är ju svamspridningsrisk i helavärlden trots allt.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild