Majskolvsblast till leopardsköldpadda?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

46
31
Mugs1911:
Hejsan!
Jag försöker vänja min leopardsköldpadda att äta hö och halm i större utsträckning och lite grövre föda, jag funderade på om blasten runt majskolvar är någonting att prova(ekologiska förstås) hon är lite för kräsen i sin rukola så måste prova något.
Eller om någon har något annat tips på något som går att köpa på vanliga livsmedelsbutiker?
Tack på förhand, Joel

46
31
Mugs1911:
Just nu ger jag honom en halm, hö och ruccola blandning, men funderar på vad som är lämpligt för honom att ha att slita i och arbeta med frambenen plus nöta ner näbben.
Alla tips är välkomna.
Mvh Joel

388
460
australis66:
Mugs1911 skrev:
Hejsan!
Jag försöker vänja min leopardsköldpadda att äta hö och halm i större utsträckning och lite grövre föda, jag funderade på om blasten runt majskolvar är någonting att prova(ekologiska förstås) hon är lite för kräsen i sin rukola så måste prova något.
Eller om någon har något annat tips på något som går att köpa på vanliga livsmedelsbutiker?
Tack på förhand, Joel


Finns ett skötselråd här på sidan för leopardsköldpadda med en hel del info om foder.

79
78
testudo_H:

Jag skulle välja salladsblaningar utan spenat och ruccola som ej är lämplig kost. Majskolvblast skulle jag inte ge då det ju inte är en växt de skulle äta i naturen.
Agrobs är annars ett väldigt bra foder att ge både Agrobs fiber och Agrobs orginal som blötläggs före serveringen. Låg proteinhalt och inga tillsatser. Innehåller bara olika gräs och örter.


Medlem i DHF
71
107
hansh:
Majs är ett gräs och ett bra fiberrikt foder för gräsätande sköldpaddor som leoparder så länge man undviker att mata med kolven.

Medlem i DHF
71
107
hansh:
man bör tydligen undvika blasten runt kolven också. Jag har själv bara matat med växtens blad och de t har varit uppskattat.

46
31
Mugs1911:
Jag hade tänkt mig något han kunde slita och arbeta med i bland för att slipa ner näbben och få arbeta lite med benen, inte huvudföda.
Jag ger honom mäst hö och halm blandat 3 till 4 med sallad som huvudföda.
Tack, Joel

Medlem i DHF
71
107
hansh:
Svärmorstunga har jag matat med ett par gånger, otroligt fibriga som de får kämpa med länge. Ger man det någon gång är det ok. Det krävs lite storlek på paddan för att de skall kunna ge sig på den. 

46
31
Mugs1911:
hansh skrev:
Svärmorstunga har jag matat med ett par gånger, otroligt fibriga som de får kämpa med länge. Ger man det någon gång är det ok. Det krävs lite storlek på paddan för att de skall kunna ge sig på den. 


 Det tror jag ar en bättre idé, ska prova det.
Tack ska du ha!
Mvh Joel

5095
3865
Tropfrog:
Mugs1911 skrev:


 Det tror jag ar en bättre idé, ska prova det.
Tack ska du ha!
Mvh Joel



Tänk bara på att komerciellt producerade krukväxter ofta kommer sprejade med neonicotinoider. Jag vet inte om det är farligt för sköldpaddor, men skulle ändå rekommendera åtminstone en rejäl tvätt i vatten innan servering.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild