Glasruta/Plastruta till skjutlisten

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

198
112
MoreliaMikael:

Hej! Terrarieprojekten går vidare, men i slutet av varje så behövs ett viktigt beslut tas, och det är vad glasdörrarna skall bestå av.
Terrariet just nu är 120x110 där det skall vara glas fördelat på två rutor.

Orm kommer att bo där inne, så man vill ju att det ska vara säkert mot nostryck.
Nu är min fråga vilka sorters glas ni brukar köra på?

Fönsterglas är något jag sett, men är detta säkert nog?
Också kollat på laminerat samt härdat glas, men då springer kostnaden för bara glas iväg till över 2000kr då det behöver vara tjockare än 4mm för något i denna storlek enligt mig.....

Är det någon som använt "plastglas" som polykarbokat eller dylikt?
Finns repfritt "plastglas" som kostar någonstans mellan fönsterglas och härdat glas, och då slagtåligheten för plast är så mycket högre än glas så kan man köra på tunnare skivor som t.ex 4mm.

Någon som har erfarenhet av detta? Då det är ett väldigt dyrt hemmabygge så vill man inte kompromissa på den visuella kvalitén eller säkerheten.


5096
3865
Tropfrog:
Jag har inte själv sett något plastglas som inte bågnar av tryck. Känns inte säkert. Vanligt floatglas är ju det vanligaste. Härdat glas spricker i miljoner små bitar när det ger sig. Känns inte säkert heller. Om du vill ha bättre än float så är det nog laminerat glas som gäller. Härdat på insidan och float på utsidan.

Mvh
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild