Värme i terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

34
9
Pythony:

Jag förstår verkligen inte vad det är som håller nere temperaturen i mitt terrarium?

Jag köpte ett nytt terrarium nyligen och har installerad värmen och dragit igång det för några dagar sedan och kom då upp på runt 45C på varmaste stället i terrariet.

Igår så flyttade jag över termostaten från det gamla terrariet till det nya, ställde in det på 34C och mätte med jämna mellanrum tills att temperaturen var korrekt för ormen att flytta in och flyttade då även över ormen igårkväll innan jag la mig då det värmaste stället då var runt 34C... men temperaturen har bara fortsatt att sjunka under natten och det var endast 23C där imorse när jag vaknade trots att termostatens tempgivare visar 32C och att termostatens indikator visat att värmekabeln varit aktiv hela förmiddagen utan några märkvärdiga skillnader i faktisk temperatur.

Över dagen har jag sakta men säkert ökat termostatens börvärde och är nu uppe i 45C men terrariet blir inte värmare än 27-28C!

Det fungerade ju utmärkt utan att termostaten var ikopplad, det är ju bara en överprisad on/off switch för fan.. den borde ju inte sluka någon effekt alls i princip.

(Jag hade exakt samma strul med den när jag installerade den i det gamla terrariet som jag efter många om och men och total ovetskap hur det gick till plötsligt lyckades få det fanskapet att värma upp terrariet)

Någon med erfarnhet/kunskap om detta?


5092
3863
Tropfrog:
Om mätvärdet som sensorn ger är fel så är det bara att kasta och köpa nytt.

Mvh
Magnus 

34
9
Pythony:

Nu efter många om och men så har Terrariet äntligen uppnått 32C på varmaste stället.

Måste dock ha termostaten inställd på 45C för att min termometer skall mäta 32C...

Det är så konstigt att den slukar effekt på något jädrans vis??

(Jag är tekniker och den borde bara vara en krets som stänger/öppnar liksom)


2966
1645
Hoggaforfan:
Har du termostatens sensor och termotern på samma plats?

34
9
Pythony:
Hoggaforfan skrev:
Har du termostatens sensor och termotern på samma plats?


Jag har termostatens sensor under substratet till gömman på varma sidan. 
Jag mäter med en digital termopistol "marktemperaturen" över hela terrariet liksom.. Varmaste ställen är just där gömman ligger. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild