Bygga terrarium för första gången. Blandat material.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

11
3
Dirigo:
Hej.  

Jag har ägnat mig åt reptiler i många år men har aldrig byggt ett eget terrarium. Känns som det är dags. 
Jag är ute efter ett terrarium med måtten 150x100x100 cm. 
Jag gillar inte utseendet på ett terrarium helt i trä, men jag gillar att trä verkar billigast att använda som byggmaterial. Glas känns svårt och dyrt, men jag vill samtidigt kunna se in i terrariet så mycket som möjligt. 

Min tanke är att kombinera plexi/akryl-glas och plywood
Bakpanelen och bottenpanelen i plywood och resten i plexiglas. 

Bakgrunden och bottenmaterialet täcker på så sätt plywooden och illusionen av ett terrarie helt i plexiglas borde uppenbara sig. (om man inte kollar noga på kanterna) samt att kostnaderna hålls nere. 

Ni med mer erfarenhet av att bygga själv. Är det en rimlig och genomförbar idé tror ni? 

Det främsta problemet jag tänker på är hur fukt och väta påverkar plywood. 
Även hur en värmematta påverkar plywood?

Min plan är att ha en skäggagam i terrariet. Så plywooden kommer ju inte bada i vatten direkt. 

Mvh 
 

378
340
Silvetaz:
Dirigo skrev:
Hej.  

Jag har ägnat mig åt reptiler i många år men har aldrig byggt ett eget terrarium. Känns som det är dags. 
Jag är ute efter ett terrarium med måtten 150x100x100 cm. 
Jag gillar inte utseendet på ett terrarium helt i trä, men jag gillar att trä verkar billigast att använda som byggmaterial. Glas känns svårt och dyrt, men jag vill samtidigt kunna se in i terrariet så mycket som möjligt. 

Min tanke är att kombinera plexi/akryl-glas och plywood
Bakpanelen och bottenpanelen i plywood och resten i plexiglas. 

Bakgrunden och bottenmaterialet täcker på så sätt plywooden och illusionen av ett terrarie helt i plexiglas borde uppenbara sig. (om man inte kollar noga på kanterna) samt att kostnaderna hålls nere. 

Ni med mer erfarenhet av att bygga själv. Är det en rimlig och genomförbar idé tror ni? 

Det främsta problemet jag tänker på är hur fukt och väta påverkar plywood. 
Även hur en värmematta påverkar plywood?

Min plan är att ha en skäggagam i terrariet. Så plywooden kommer ju inte bada i vatten direkt. 

Mvh 
 



Personligen är jag inte ett fan av akryl/plexi då det så lätt repas och snabbt blir "mjölkigt" vet iofs inte hur framstegen ser ut här, det kanske finns tåligare varianter nuförtiden.
Det svåra här är att hitta lim/fog som fäster bra i både plexi och plywood, kanske TEC7 kan funka iofs. det verkar ju vara ett magiskt klet det där.
Du måste också förborra plexin om den inte ska spricka när du fäster den i plywooden. 

Hade jag varit dig så hade jag hellre kört akryl/plexi rakt igenom då, köra en tjockare, ej transparent akryl på bak och bottenstycke till exempel.

Det fina med akryl är att det är helt oberört av väta och fukt.

11
3
Dirigo:
Silvetaz skrev:



Personligen är jag inte ett fan av akryl/plexi då det så lätt repas och snabbt blir "mjölkigt" vet iofs inte hur framstegen ser ut här, det kanske finns tåligare varianter nuförtiden.
Det svåra här är att hitta lim/fog som fäster bra i både plexi och plywood, kanske TEC7 kan funka iofs. det verkar ju vara ett magiskt klet det där.
Du måste också förborra plexin om den inte ska spricka när du fäster den i plywooden. 

Hade jag varit dig så hade jag hellre kört akryl/plexi rakt igenom då, köra en tjockare, ej transparent akryl på bak och bottenstycke till exempel.

Det fina med akryl är att det är helt oberört av väta och fukt.





Tack för svaret. Jag har också börjat uppmärksamma problemet med repor. Det lutar mer åt att faktiskt köpa ett gediget terrarium.
Det känns som att ett fel i givna mått kan bli väldigt stora fel, som syns mycket. 

Lusten för att bygga eget har dock inte slocknat. Ett mindre terrarium byggs nog ihop inom snar framtid. 
Tack för hjälpen.  

378
340
Silvetaz:
Dirigo skrev:





Tack för svaret. Jag har också börjat uppmärksamma problemet med repor. Det lutar mer åt att faktiskt köpa ett gediget terrarium.
Det känns som att ett fel i givna mått kan bli väldigt stora fel, som syns mycket. 

Lusten för att bygga eget har dock inte slocknat. Ett mindre terrarium byggs nog ihop inom snar framtid. 
Tack för hjälpen.  



Så lite så, finns flertalet bra trådar här där man bygger lite större terrarium, inklusive mitt egen tråd :)

Ärligt talat så tycker jag personligen att större terrarium inte möjligtvis behöver bli svårare, det är snarare så att du har större utrymme för felmätningar etc.

Däremot kan jag rekommendera att beställa skivor och reglar uppsågade, många bygghandlare har stora sågbord som gör det enklare med millimeterprecision. Måtten kan du få ut enkelt genom terrariedjurs egen terrariebyggarmodul.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild