Letar orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i SkHF
35
41
Lilja:
Glamjeff skrev:


 

Ja jag har räknat rundor på kostnader för olika sorters terrarium mm. Men budgeten för terrariet är inte det jag oroar mig mest för då jag har anhöriga som fixar så gott som allt utom foder och värme/fukt till bra pris.
Jag är i huvudsak ute efter något som antingen liknar en Kobra eller annan giftorm.
Detta var svårare än jag trodde att förklara xD
Men ormar med triangelformade eller droppformade huvuden är helt klart favoriten.
Så du/någon kanske känner till något liknande detta för under 6000kr?



Trynsnok? De både väser och spänner ut skinnet, lite som en kobra. Kanske "läskighetsminus" för det väldigt gulliga huvudet.

273
185
peter68:
Tjursnok. Elaphe schrenckii (rysk råttsnok) är ganska imponerande. Min favorit av de två.

Om man går upp rejält i pris och lägger till gift så finns Boiga dendrophila.

Jag vill inte låta speciell här, men jag förstår vad du menar. Kungskobra har denna stränga uppsyn. "Riktiga" kobror har det också. Majsorm ser mer gullig ut, om man säger så. De tre jag nämnde är det närmsta jag känner till, även om närmsta här betyder lik Indigo snarare än lik ormarna i Elapidae.

M. spilota och andra arter i Morelia och Liasis är förmodligen det närmsta när det gäller "booider," men är väl inte de banor du tänker.

Atheris squamigera är förmodligen min favorit när det gäller giftormar. 2-3 såna i olika färger i ett stort terrarium, typ golv till tak, hade varit något.

Tillägg: Indigo tycks ha gått ner en hel del i pris. För 6000 tror jag man lätt får en indigo i USA i dag. De brukade vara typ det dubbla.

8
0
Glamjeff:

peter68 skrev:
Tjursnok. Elaphe schrenckii (rysk råttsnok) är ganska imponerande. Min favorit av de två.

Om man går upp rejält i pris och lägger till gift så finns Boiga dendrophila.

Jag vill inte låta speciell här, men jag förstår vad du menar. Kungskobra har denna stränga uppsyn. "Riktiga" kobror har det också. Majsorm ser mer gullig ut, om man säger så. De tre jag nämnde är det närmsta jag känner till, även om närmsta här betyder lik Indigo snarare än lik ormarna i Elapidae.

M. spilota och andra arter i Morelia och Liasis är förmodligen det närmsta när det gäller "booider," men är väl inte de banor du tänker.

Atheris squamigera är förmodligen min favorit när det gäller giftormar. 2-3 såna i olika färger i ett stort terrarium, typ golv till tak, hade varit något.

Tillägg: Indigo tycks ha gått ner en hel del i pris. För 6000 tror jag man lätt får en indigo i USA i dag. De brukade vara typ det dubbla.

Ja jag har varigt inne på rysk råttsnok. Är det något du kan mycket om eller finns det någonstans jag kan hitta mer info?
Vill vara påläst innan jag utesluter något.


8
0
Glamjeff:
Lilja skrev:


Trynsnok? De både väser och spänner ut skinnet, lite som en kobra. Kanske "läskighetsminus" för det väldigt gulliga huvudet.

Letar efter något större :/

273
185
peter68:
Glamjeff skrev:

Ja jag har varigt inne på rysk råttsnok. Är det något du kan mycket om eller finns det någonstans jag kan hitta mer info?
Vill vara påläst innan jag utesluter något.


Jag kan väldigt lite om snokar. Jag stötte på indigo på YouTube av en slump (den tog en tigerpytonunge) och nämnde den här när någon frågade efter rekommendationer. Jag tänkte att eftersom den är amerikansk så är den vanlig och billig. Det väckte dock mitt intresse och jag började kolla upp snokar.

Indigo, mangrovorm och rysk råttsnok, plus andra som nämnts här, är väl de som kommer närmst mitt tycke när det gäller snokar. I sanning så är väl den senare egentligen bara en majsorm med mer imponerande färger. Det tycks även gälla beteende. Rysk råttsnok finns i skötselråden här och tycks styrka min bild av att de är väldigt lika. Det jag "kan" om dem är vad jag sett på YouTube.

Det slog mig nu, Ptyas mucosa tycks vara bland de absolut största råttsnokarna. (Läste precis nu på Wikipedia att endast Ptyas carinata är större.) P. mucosa tycks dock ha helt annat temperament, kanske mer jämförbar med mangrovorm. Men som sagt, jag kan inget om dem. Det inkluderar tillgänglighet. De kostar säkert en del. Jag skulle tro att de flesta av dessa på marknaden, precis som med mangrovorm, är farmade eller vildfångade.

Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
peter68 skrev:


Jag kan väldigt lite om snokar. Jag stötte på indigo på YouTube av en slump (den tog en tigerpytonunge) och nämnde den här när någon frågade efter rekommendationer. Jag tänkte att eftersom den är amerikansk så är den vanlig och billig. Det väckte dock mitt intresse och jag började kolla upp snokar.

Indigo, mangrovorm och rysk råttsnok, plus andra som nämnts här, är väl de som kommer närmst mitt tycke när det gäller snokar. I sanning så är väl den senare egentligen bara en majsorm med mer imponerande färger. Det tycks även gälla beteende. Rysk råttsnok finns i skötselråden här och tycks styrka min bild av att de är väldigt lika. Det jag "kan" om dem är vad jag sett på YouTube.

Det slog mig nu, Ptyas mucosa tycks vara bland de absolut största råttsnokarna. (Läste precis nu på Wikipedia att endast Ptyas carinata är större.) P. mucosa tycks dock ha helt annat temperament, kanske mer jämförbar med mangrovorm. Men som sagt, jag kan inget om dem. Det inkluderar tillgänglighet. De kostar säkert en del. Jag skulle tro att de flesta av dessa på marknaden, precis som med mangrovorm, är farmade eller vildfångade.

Mangrovesnok som jag antar att du menar är baktandsgiftig.

273
185
peter68:
EmanuelKarl skrev:

Mangrovesnok som jag antar att du menar är baktandsgiftig.


Stämmer. Boiga dendrophila ssp.

8
0
Glamjeff:
peter68 skrev:


Stämmer. Boiga dendrophila ssp.

Jag vet vad baktandsgiftig innebär. Men hur pass giftig är den?
vad skulle ett bett leda till?
och behöver man ingen licens eller liknande för att ha en sådan?

Medlem i SHF
273
341
Jubari:
Vill bara även jag slå ett slag för morelia spilota cheynei (Morelia överhuvudtaget).. som övriga i tråden skriver, något bitska och på hugget som juveniler men annars är de relativt lugna som vilken orm som helst egentligen. Har aldrig förstått på mig ryktet dem fått och har träffat på en hel del individer

Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
Glamjeff skrev:

Jag vet vad baktandsgiftig innebär. Men hur pass giftig är den?
vad skulle ett bett leda till?
och behöver man ingen licens eller liknande för att ha en sådan?

Vad jag förstår det som efter en googling är det inget dödligt (kanske om du är allergisk?) men gör ont som fan. Sedan att nästan alla är importerade gör det hela svårare eftersom man inte får ha det i Sverige. Jag hittar viltfångade för en tusenlapp på amerikanska sidor men fångenskapsuppfött är nog mycket dyrare.

Vad jag vet är det inga licenser men jag har svårt att tro att någon skulle sälja en mangrovesnok till någon som bara haft majsorm och mjölksnok (eller vad det nu var) innan. Jag har för mig att dessa är mycket mer krävande arter även.


Jag hade tagit en cheynei. Väldigt fina ormar och antagligen den jag skulle välja om jag skulle skaffa orm. Finns dock riktigt arga individer också Jubari (har varit hos en på forumet som hade en) :D
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild