Uppdatering släkte Brachypelma

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SkHF
35
41
Lilja:
Jag sysslar inte själv med spindlar men det här kanske kan intressera någon.

Arterna i släktet Brachypelma har uppdaterats och skyfflats runt.

academic.oup.com/zoolinnean/advance-article-abstract/doi/10.1093/zoolinnean/zlz046/5611858?redirectedFrom=fulltext

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
Gud va jobbigt att dom flyttat några av hobbyns vanligaste spindlar till ett släkte är helt omöjligt att uttala, och jag brukar kunna uuttala sånt ;) Säg Tliltocatl snabbt åtta gånger. 

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

EmanuelKarl skrev:
Gud va jobbigt att dom flyttat några av hobbyns vanligaste spindlar till ett släkte är helt omöjligt att uttala, och jag brukar kunna uuttala sånt ;) Säg Tliltocatl snabbt åtta gånger. 


Bara att dela upp ordet så blir det lättare. =)

T - lil - to - catl


2
1
AnnaWahl:
men VARFÖR undrar man ju. Kan inte någon kortfattat översätta de olika gamla artnamnen till de nya namnen? Tyckte texten var svårformulerad..

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
AnnaWahl skrev:
men VARFÖR undrar man ju. Kan inte någon kortfattat översätta de olika gamla artnamnen till de nya namnen? Tyckte texten var svårformulerad..

Brachypelma albiceps, B. auratum, B. baumgarteni, B. boehmei, B. emilia, B. hamorii, B. klaasi och B. smithi är fortfarande Brachypelma.

Brachypelma albopilosum, B. epicureanum, B. kahlenbergi, B. sabulosum, B. schroederi, B. vagans och B. verdezi har man flyttat till Tliltocatl (alltså blir det T. albopilosum, T. vagans osv.)


Varför? Jo för att man upptäckt att de är så obesläktade att det inte är samma släkte utan två olika. 


Kan även nämna att jag inte vet (min engelska är inte den bästa) om de redan har ändrat detta eller kommer att göra det.

2
1
AnnaWahl:
Tack!

Superbra förklarat nu förstår jag. Så kul att forskningen går framåt!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild