Jord till Lissachatina reticulata

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

3
0
JonteMia:
Hej, kan jag använda den här jorden till växterna jag tänkte ha i mitt terrarium? Jag har Afrikanska jättesnäckor (Lissachatina reticulata) i terrariet.

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:
Där är gödning i detta så det är inte att rekommendera

3
0
JonteMia:
Tack för svaret! Jag ska försöka hitta någon jord utan gödning

3
0
JonteMia:
ZDC skrev:
Där är gödning i detta så det är inte att rekommendera

Hej, vet du vart man kan få tag på jord utan gödning? Jag har kollat runt lite på internet men inte hittat något.

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:
Granngården har torv och täckbark som är utan tillsatser, jag vet inte hur det är att ha det till Sniglar, men många använder detta till sina terrarier. 

33
31
Arthropoda:
Ge de lövsubstrat. Naturligt och gratis. Undvik björk, ek och bok.

5092
3863
Tropfrog:
Arthropoda skrev:
Ge de lövsubstrat. Naturligt och gratis. Undvik björk, ek och bok.


Naturligt och gratis, ja. Men du inser att du med denna post uteslöt 95% av Sveriges träd? 100 procent av träden i norra halvan av Sverige. Så kanske inte helt enkelt för de flesta?

Mvh
Magnus 

33
31
Arthropoda:

Tropfrog skrev:


Naturligt och gratis, ja. Men du inser att du med denna post uteslöt 95% av Sveriges träd? 100 procent av träden i norra halvan av Sverige. Så kanske inte helt enkelt för de flesta?

Mvh
Magnus 


Och? Jag kan ju inte skriva träd som inte är bra för snäckorna bara för att någon bor i norr? 

Alm, lönn, ask m.m. anrikar kalcium som citrat, vilket är lättlösligt och lättillgängligt för molluskerna.
Ek och bok bl.a. anrikar kalcium som oxalat, vilket är svårlösligt
och måste brytas ned innan snäckorna kan tillgodogöra sig det.

Flera av de arter jag har hållt har inte gillat björklöv, de har blivit kvar längst. Kan bero på deras innehåll av sapoiner. 

Hassel och al kan hittas ganska högt upp i Sverige och är utmärkta arter.


5092
3863
Tropfrog:
Min post handlade inte om att rekommendera löv som inte är lämpliga för djuren. Är det olämpligt så är det. Det var bara ett påpekande att det kanske inte är det lättaste att hitta för alla.

Vad jag förstår från tidigare poster i ämnet så är det många som använder sig av torv och kalk som Bottensubstrat, det är ganska så lättåtkomligt för de flesta. Bättre eller sämre än lövkompost vet jag inte.

Mvh
Magnus 

33
31
Arthropoda:

Tropfrog skrev:
Min post handlade inte om att rekommendera löv som inte är lämpliga för djuren. Är det olämpligt så är det. Det var bara ett påpekande att det kanske inte är det lättaste att hitta för alla.

Vad jag förstår från tidigare poster i ämnet så är det många som använder sig av torv och kalk som Bottensubstrat, det är ganska så lättåtkomligt för de flesta. Bättre eller sämre än lövkompost vet jag inte.

Mvh
Magnus 


Torv har ett lägre pH, likaså sphagnummossa som många använder, så de är inte optimala substrat för snäckor, även om du tillsätter kalcium.
Har man svårt att hitta löv, så skulle jag rekommendera kokosfiber, gärna lite grövre. Den har bättre pH.

Ha alltid ett sepiaskal tillgängligt, då kan de själva reglera intaget.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild