Att hämta sin nya orm hos uppfödaren.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
1
FarbrorFarfar:
Hejsan! 

Jag är lite nyfiken på hur ni transporterar era ormar, och vad ni som uppfödare helst ser att den nya ägaren har med sig att transportera ormen i.

Jag har en fd kollega som stoppade ned sin KP (juvenil) i ett örngott och sedan ned i en låda, har en annan bekant som säger att det funkar bra med bara en plastlåda osv... 

Så nu är jag jättenyfiken på vad proffsen på denna sidan tycker!
Är det okej att komma med ett örngott, ska man ha med en plastlåda, vill ni att man har en transportbur (ärligt talat vet ja inte om de finns transportburar för ormar), ska man ha med en värmekälla (om det är kallt ute, vad för värmekälla rekomenderar ni?)

Hoppas på god ton i tråden samt många trevliga svar

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:
Plastlåda eller örngott, sen in med den i isolerad transportlåda om det är kallt ute. 


152
227
TowerOfGray:
För mig så har det vart lite olika när jag hämtat ormen. Brukar fråga om jag ska ta med egen låda eller om dom har något att transportera den i. Annars så har det bara vart en plast låda och en större tygkasse att täcka över den med när det är varmare. När det är kallare så föredrar jag örngott och en frigolit låda att ha ormen i så att det inte blir för kallt :)

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Tar alltid med frigolitlåda oavsett om det är varmt eller kallt.  Bättre med en extra barriär om något skulle hända under tex en bilresa. 

Medlem i SHF
3978
4995
Jonas_:
Alltid frigolitlåda med när jag köper och säljer ormar. Oavsett årstid utomhus. 

Antingen lägger jag ormen i en mindre plastlåda, ofta med substrat, eller i ett örngott och sedan ner med den låsta lösningen ner i frigolitlådan. Jag brukar oftast ha 1-2 PET-flaskor med varmvatten i för mysig miljö i lådan, varmt men inte så ormen kan bränna sig! Ormen bör inte kunna komma åt flaskan. 

Så har jag alltid gjort och ser inga anledningar att göra på annat vis även i fortsättningen :-) 

Säljare och köpare kommer överens innan köpet vem som packar ormen och vem som står för frigolitlådan. 

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:
Bauhaus säljer thermobox med Plastback för 259:-

Jag satte en termometer I min



Det är tre plastlådor (på varandra) typ de man får på mässorna samt en större systemkamera så lådan är rymlig

3
1
FarbrorFarfar:
Jag har en sådanhär låda (6.9L), har även en större, mycket kraftigare (23L) skulle någon av dem vara godkända om man hade en låda med substrat i dem, alternativt ett örngott?

3
1
FarbrorFarfar:
såg att ja missade att lägga upp bilder, haha!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild