Tips för bygge till Vattenagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
3
Daniel92:
Hej! Jag och min sambo tänkte bygga ett terrarium åt en vattenagam vi ännu inte köpt. Vad är era bästa tips och knep?
Tanken är att terrariet ska vara 210bx100dx180h. Alla tips välkomnas!

107
203
wadsju:
Tja ! 

Jag personligen hade gjort såhär om jag ska lista upp det.

Material : Formplywood och dolda reglar.
Belysning : HID lampa till solplats ( megaray , solarraptor , reptech m.m ) Dagsbelysning hade jag antingen kört t5 armatur med philips 865 lysrör eller solarraptor ledlist bägge avger UVA. 
Värme : Kan behövas kompletera med en värmepanel för allmän temperaturen i terrariet
Vattendel : Jag försökt få in en 150/200L balja och även fixat ett filter med UV rör för att underlätta. 

Hade även monterat in ett regnsystem.

Bakgrund är ju upp till var och en , jag personligen uppskattar det men ordentligt med grenar / växter räcker gott och väl.

Detta är enl mig optimalt för den typen av ödla , är en stor utgift men har iprincip ett självgående terrarium och grymma förhållande till en glad ödla. Av egen erfarenhet så rekommenderar jag att lägga det lilla extra direkt annars blir det bara jobbigt i ett senare skede haha

Lycka till ! :D

7
3
Daniel92:

Tack för ett bra svar! 

Angående belysningen, är det något vi ska tänka på när det kommer till själva "chassit" på burken? Tex så att det blir lättare att montera. Tanken just nu är att köra nät på översidan för ventilation och sedan ha belysning på där, men det kanske finns bättre sätt?

Vi har planerat att ha en dimmaskin alternativt både en dim och regnsystem! Givetvis en vattendel också, där kommer vi dock behöva läsa på en hel del hur man fixar känns det som.


107
203
wadsju:
Ingen fara ! 

Belysningen måste sitta inne i terrariet då uv strålningen ej går igenom glas osv , nät funkar. Kan rita upp och lägga upp en bild på hur jag hade gjort.

Ventilation hade jag satt på ena kortsidan och i övre listen ifall det ska stå in mot en vägg på ena sidan. 

Personligen hade jag bara kört regn men visst foggern är trevlig för det visuella !

Bara att fråga ifall det är något du undrar :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild