Hjälp med förkyld majsorm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

197
14
SibiriskTiger:

En av mina honor verkar ha dragit på sig en förkylning... Hon ligger just nu i öms och när jag plockade ut henne för att känna efter ägg (om det kan vara därför hon inte velat äga på länge) så hörde jag att hon lät konstigt. Liksom slemmig när hon andades. Det kommer inget dregel eller så vad jag kunnat se. Jag har höjt värmen på värmekabeln. Ska man höja fuktigheten också? Tänkte om man skulle ställa in en till fuktlåda? (den andra bruden har okuperat den som finns nu). Smittar det så man ska sära på ormarna eftersom de går 2 ihop? Kan man bada ormen eller kan det förvärra läget? (såg i en annan tråd att nån hade gjort så med sina ormar).


Medlem i GHF
636
410
Jimmy:

Avvakta ömset. Kan vara det som orsakar ljudet, annars rådfråga veterinär.

 


1663
779
fluffis:

Jag tycker också du ska ta det lugnt tills ormen har ömsat. Kolla om det finns drag och sätt eventuellt igen en del av luftinsläppet.

Varje orm ska ha tillgång till en egen fuktlåda, ett eget varmt gömställe, ett eget svalare gömställe... De ska kunna vistas ensamma om de vill och ändå få sina behov uppfyllda.


197
14
SibiriskTiger:

Okej! Då avvaktar jag tills hon har ömsat. Vad vid ömsning kan göra att hon låter så isåfall?

Ormarna har ett eget gömställe överallt i terrariet, men jag har bara haft en fuktlåda hittills. Ska ställa in en till!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild