Lossnar skinn från min orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
2
severussnake:
Hej!

Märkte idag att min orm har tappat skinn, och det sitter fast löst på honom. Han ömsade för ca 3 månader sedan och det är inte dags på ett tag. Kan det vara rester från då? Känns dock som att jag borde upptäckt det tidigare. Vet någon vad det kan bero på?

8
7
Hemulen:
Hej!

Fast om det är 3 månader sedan han ömsade sist, kan det mycket väl vara dags för honom att ömsa igen. Om det inte kommer av i ett stycke, utan lossnar bitvis, beror det antagligen på att fuktigheten i terrariet är för låg och/eller att han inte fått i sig tillräckligt med vätska och därmed är uttorkad. Du kan pröva att hjälpa honom av med det som sitter kvar genom att lägga honom på en varm, blöt handduk och därefter försiktigt gnida bort det kvarvarande ömset med sagda handduk.

4
2
severussnake:
Okej tack, du kan nog ha rätt. Håller ett öga på honom för att se hur det går. 

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Vad är det för orm? 

Du kan sätta en fuktlåda i terrariet som den själv söker sig till och löser det själv den vägen, eller så kan du även lägga den i ett bad i 30 minuter eller mer. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild