Hottentotta Hottentotta

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
Hubbe95:
Tjena hejsan! Jag undrar om någon har lite tips på bästa sätt att ta hand om en H. Hottentotta? 
Typ av underlag, hur hög luftfuktighet, temperatur osv, ser lite olika åsikter men någon här har kanske erfarenhet och kan ge lite klarhet :)

1275
1724
Falk:
Kolla hur dom lever i det vilda så får du svaret.

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:
Googla, jag hittade en sida på nätet som berättade lite och hade bra information om skorpionen. 

4
0
Hubbe95:
ZDC skrev:
Googla, jag hittade en sida på nätet som berättade lite och hade bra information om skorpionen. 


Falk skrev:
Kolla hur dom lever i det vilda så får du svaret.


Jag har gjort det och det jag får fram är att klimatet kan variera väldigt mycket eftersom de finns utspridda över väldigt stor yta och flera afrikanska länder. Från torrare till tropiskt därför hade jag frågor och ville prata med någon som jobbat med arten. För ser folk som håller dem i ren sand och helt torrt och andra med mer tropiska inslag. Man kan läsa hur mycket man vill men är man fortfarande osäker så behöver man snacka med någon. Men tack för hjälpen. 

Medlem i SHF
3992
5010
Jonas_:
Tråkigaste svaret man kan få på ett forum när man efterfrågar andras erfarenheter kring en art eller ett släkte: "Googla..." 

Ibland förstår man varför nybörjare undviker att ställa frågor :-)

Jag körde sand och jord/torv blandat med lite grövre grus samt stenar, rötter och platta kokrbarksbitar till min. Äger ingen hottentotta eller skorpion idag ska sägas, jag är själv nybörjare inom ämnet skorpioner, fascinerande djur som sällan syns :-) 

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Hubbe95 skrev:




Jag har gjort det och det jag får fram är att klimatet kan variera väldigt mycket eftersom de finns utspridda över väldigt stor yta och flera afrikanska länder. Från torrare till tropiskt därför hade jag frågor och ville prata med någon som jobbat med arten. För ser folk som håller dem i ren sand och helt torrt och andra med mer tropiska inslag. Man kan läsa hur mycket man vill men är man fortfarande osäker så behöver man snacka med någon. Men tack för hjälpen. 
Blanda sand i kokossubstrat, eller kör bara sand, inred med stenar som bildar skrevor och håligheter som skorpionerna tar skydd i, träbitar..  Som Falk sa, kolla hur de lever i det vilda. 

Du kan även göra egna tunnlar i terrariet som de kommer bo i under dagtid för att sen komma fram och jaga på natten. 
Skorpioner är rätt trista som displaydjur eftersom de är nattaktiva (min egen personliga åsikt) men de är fascinerande varelser som när de väl är ute och rör sig är väldigt intressanta att titta på. 


100
165
AllanRiis:
Det finns lite om arten här på engelska
panarthropoda.info/sub/haltung/skorpione/familien/hottentottacaboverdensisen.php
Svenska via google translate
translate.google.com/translate?sl=en&tl=sv&u=http%3A%2F%2Fpanarthropoda.info%2Fsub%2Fhaltung%2Fskorpione%2Ffamilien%2Fhottentottacaboverdensisen.php
Mvh

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
Jonas_ skrev:
Tråkigaste svaret man kan få på ett forum när man efterfrågar andras erfarenheter kring en art eller ett släkte: "Googla..." 

Ibland förstår man varför nybörjare undviker att ställa frågor :-)


Kan inte mer än hålla med.
Det är väll det ett forum är till för bland annat.

Vill man hjälpa så kan man istället klistra in länkar som man hittat via google istället.

Som nybörjare är det kanske inte alltid så lätt att solla ut vilka google sökningar som inte är så bra att följa, för man kan trots allt hitta otroligt mycket felaktig fakta också när man googlar efter saker.

4
0
Hubbe95:
Tack alla ni som svarat! 
Skulle man kunna säga att det är en lite torrare och mer sandig version av ett Asiatiskt skogsskorpions terrarium helt enkelt? Är det en okej slutsats för mig att dra? Har nämligen två sådana sen något år tillbaka så jag har den erfarenheten att gå på och vet hur skorpioner generellt lever men svårt med substrat, temp och luftfuktighet ibland när det finns så mycket motsägande info. Känns dock som att jag har lite bättre koll nu. Får se om jag plockar upp en nu i helgen :) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild