Hur låg temperatur vid dvalning av kp?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

126
6
AjPaj:

De uppgifter jag har hittat om dvalning är att de ska dvalas i rumstemperatur (21 grader), men kan de dvalas i lägre temperatur, säg 18? Ni som har kp och dvalar dem, hur ofta matar ni dem under dvalningsperioden?


Medlem i GHF
636
410
Jimmy:

Vart har du hittat den informationen? Även under den absolut kallaste årstiden (se länk) blir det väldigt sällan under 21 grader, så det skulle förmodligen utgöra en risk att utsätta djuret för så låga temperaturer.

weatherspark.com/averages/28541/Accra-Greater-Accra-Ghana


19
18
gorgen1:

C:a 27 grader på varmaste stället och 22-23 grader på kallaste !


126
6
AjPaj:

Hittade siffrorna på en uppfödningshemsida... Men då kan man alltså dvala i "sommar-rumstemperatur"?


107
96
jimmyA:

varför ska du dvala ? finns ingen anledning om du inte ska para och knappt då heller :) ... på vintern när dom flesta dvalar får man ofta en lite automatisk sänkning här i sverige ;)


126
6
AjPaj:

Jag ska bort ett tag och min bror ska ta hand om djuren så länge, jag vill göra jobbet så lätt som möjligt för honom.


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Nu vet jag inte hur det är med just kungspyton men dvala "bör" man inte göra sommartid (anser jag). Blev lite diffust såg jag men kungspyton är inte min hemmaplan :)

Men om du ända ska dvala sommartid så hoppa absolut över maten hela dvalningsperioden. Hur gammal är ormen och har den bra hull så den klarar en dvalning utan problem?


126
6
AjPaj:

Det stora är 13 och den lilla är 1 år. Jag har hört att man ska mata ormarna ändå under dvalning, men det beror kanske på temperatur?


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Ja det kan variera någon mellan olika arter men generellt till pytons ska man inte mata under dvalningen, jag kör själv så till alla pytonormar men förvånar mig inte om det finns andra åsikter om det. 


1663
779
fluffis:

Jag sysslar själv inte med kungspytonormar men det jag har snappat upp med tiden är att det handlar inte om någon egentlig dvala (med matuppehåll) för dessa ormar utan snarare en liten sänkning av temperaturen samtidigt som luftfuktigheten dras ner för att efterlikna vinterns torrperiod i det vilda. När det blir torrperiod är det dags för kungspytonormarna att para sig och vad jag förstår så är det i första hand det man vill komma fram till när man simulerar denna torrperiod :)

Jag ser bara nackdelar med att försöka få till denna temperatursänkta torrperiod på sommaren.
1. Det är fel tid på året.
2. Jag vet inte exakt vilken temperatur man ska hålla men det kan kanske bli svårt att hålla nere temperaturen i en bostad på sommaren om man inte har luftkonditionering.
3. Jag har heller inte koll på exakt luftfuktighet som de ska ha men på sommaren kan vi i Sverige ha riktigt fuktiga dagar nästan upp till 100 % luftfuktighet.

Okejdå, jag ser en nackdel med att ormen ska leva och äta som vanligt och det är att den bör matas sen kvällstid eftersom kungspytonormarna ofta blir aktiva vid skymning/släckning av lampa och man måste se till att värmen fungerar ordentligt men å andra sidan bör ju djuret kollas till i vilket fall som helst :)

Som sagt, jag håller själv inte på med kungspyton så någon mer kungspytonkunnig får gärna bekräfta så att detta stämmer.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild