Bottenmaterial till levande vivarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

19
14
millawi:
Hej! Har bestämt mig för att uppdatera terrariet min lilla kl bor i just nu då han är näst intill fullvuxen. Han är under 1 meter lång så jag har införskaffat mig ett 90×50×50 terrarium och har nu bestämt mig för att göra detta till ett vivarium. Har länge varit intresserad av att göra detta och känner att jag har nästan all kunskap jag behöver nu, förutom en sak, vad ska jag ha för bottenmaterial? I terrariet han bor nu (inte levande) har han Coco husk men det går ju inte att plantera växter i. När jag läser på så är ju all info på engelska och jag kan inte hitta de produkter som marknadsförs där på den svenska marknaden. Så ni som har levande vivarium, vad använder ni för bottenmaterial? 
Tacksam för råd!

19
14
millawi:
Kp menar jag såklart 

7
0
Apex:
En blandning av torv, såjord, sphagnum mossa, kol och orkidebark. Vet inte hur fuktigt dom ska ha men ett dräneringskager kanske behövs. Glöm inte att göra det biologiskt aktivt med gråsuggor och hoppstjärtar. Har hoppstjärtar till salu på min sida om de skulle behövas sphagnum mossa också för den delen. 

5092
3863
Tropfrog:
Visst går det att plantera i Coco husk. Beror bara på vilka växter man väljer. Dock lite besvärligt med en kp som brötar runt.

Vivarium är ett amerikanskt namn på det som vi kallar för terrarium. Men i detta fallet har jänkarna mer rätt. Terrarium kommer ifrån ordet terra som betyder jord, rätt använt är det en glasburk med jord och växter utan några djur. Vivarium kommer ifrån viva som betyder levande eller liv. Rätt använt är ett vivarium en glasburk där det finns levande djur. Kanske onödig information för alla utom den mest nördiga (undertecknad). Men det blir rent tekniskt fel att kalla något för levande vivarium eftersom man då i princip säger levande två gånger. Det är ju heller inte vivariumet som är levande utan innehållet.

Nog om det.....Ett vanligare utryck som används för det du vill åstadkomma är bioaktivt terrarium på svenska eller på engelska det mer korrekta bio active vivarium. Här är Google din vän, finns massor av bra träffar på det. Ett populärt substrat är abg mix. Tyvärr innehåller det tree fern fiber. Ett material som är minst sagt tveksamt material ur ekologisk synpunkt, kommer ifrån trädormbunken som växer otroligt långsamt och skörden har drastiskt minskat populationen.

Här är mitt recept på bioaktivt substrat:

Dräneringslager av lecakulor. Sen ett fint nät som separerar det mot nästa lager.

Krossat grillkol över nätet och sedan:


Coco husk
Cocosfiber
Orkidébark
Torkade löv
Spagnum 
Vitved
Torv

Tricket är att få till en blandning som både håller mycket vatten, men samtidigt är poröst och dränerande. Blandningen ser helt annorlunda ut för mina små pilgiftsgrodor och din stora orm. Ormen trycker ihop substratet mycket mer än grodorna. Så du behöver mycket mer av de grova ingredienserna än vad jag behöver.

Mvh
Magnus 

4
0
Pamsan:
Lånar tråden lite. Orkidébark är ofta svagt gödslad. Är det ok? 

5092
3863
Tropfrog:
Pamsan skrev:
Lånar tråden lite. Orkidébark är ofta svagt gödslad. Är det ok? 


Jag har aldrig tänkt på det och det har inte varit något problem vad jag vet. Jag gödslar alla mina epifyter med svag dos en gång i månaden, överskottet hamnar nog i botten förr eller senare. Rent teoretiskt borde det bryta ner substratet snabbare än utan gödning. Men hur långt tidspannet är vet jag inte. Jag har bara kört min burk i två år nu.

Orkidebark är egentligen väldigt dyr pinjebark. Så egentligen kan man köpa en säck ogödslad pinjebark om man är orolig, men det blir en hel del över :)

MVH
Magnus

4
0
Pamsan:
Tack för svaret! Läst på amerikanska sigor om att man inte ska använda det. Men kändes lite överdrivet. Speciellt om det är en svag dos. 

5092
3863
Tropfrog:
Man skall komma ihåg att regnskogen innehåller extremt små doser av tillgänglig gödning. Organiskt material omsätts direkt det brutits ner till tillgängliga komponenter.

De flesta om inte alla regnskogsterrarium klarar sig fint utan tillsatt gödning.  Om man ger sig på att göda så gör man det på egen risk. Det kan lätt bli för mycket och en del växter är mycket känsliga.

Jag vill inte att någon börjar göda för att jag gör det. Väl påläst och nyfiken är förutsättningarna för att lyckas.

Hmm, första idag, min gödningsdag, dags att skrida till verket.

Mvh
Magnus 

4
0
Pamsan:
Jag har haft orkidéskåp och sådant. Detta är för min bönsyrsa så kommer inte ha väldigt speciella växter. Däremot hoppstjärtar. Är nog mest dom jag är orolig för. Har aldrig haft sådana.

5092
3863
Tropfrog:
Pamsan skrev:
Jag har haft orkidéskåp och sådant. Detta är för min bönsyrsa så kommer inte ha väldigt speciella växter. Däremot hoppstjärtar. Är nog mest dom jag är orolig för. Har aldrig haft sådana.


Jag har en frodig population av hoppstjärtar i mitt terrarium med Bottensubstrat enligt tidigare post.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild