Är det säkert att ha riktiga plantor i ett terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
0
Edgy_Kiddi:
Jag har en leopard gecko och jag vill att terrariet ska ha lite finnes till det. Så jag har tanken på att skaffa riktiga plantor. Jag tänker sätta dem i karantän och desinfektera dem. Är det säkert, isåfall vilka fungerar best? Vad för substrat passar till det isåfall som också passar ödlan?
All hjälp tackas. :) 

5061
3826
Tropfrog:
Ja, det är säkert med de flesta växter i terrarium. Det kan vara bra att undvika växter med vassa taggar eller växter som savar mycket när de skadas.

Lämpliga växter i ökenmiljö är lithops, crassula,haworthia och aloe. Men det finns många fler. De är växter som kommer från liknande klimat som leopardgeckos och tål uttorkning bra. Blanda i lite kaktusjord runt rötterna så behöver du bara vattna sparsamt varannan vecka.

Om du köper från ekologisk produktion eller från källor som säljer specifikt för terrarium så behöv troligtvis inte karantän och rengöring. Men better safe than sorry. Om du är den oroliga typen så skadar det inte.

Mvh
Magnus

5
0
Edgy_Kiddi:
Vad för substrat ska man ha i hela terrariet då? 

5061
3826
Tropfrog:
Edgy_Kiddi skrev:
Vad för substrat ska man ha i hela terrariet då? 


Vad har du idag?

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Edgy_Kiddi skrev:
Vad för substrat ska man ha i hela terrariet då? 

Exempelvis en blandning av sand och jord (50/50). Vet ej exakt vilken jord dock. Annars kan du blanda solmull och kattsand så får du något som liknar excvator clay om du blöter upp det, formal ditt terrarium och låter det torka. Då har du det hårt och så för geckon att gå på, vilket är naturligt då de i naturen går på hård botten och inte lös sand. Jag hade dock haft ett litet hål med solmull och sandblandning så de kan gräva med. Vissa har alltid använt sand och det har fungerat. Jag har fått höra att det är onaturligt och när det är lika lätt att blanda den med solmull, packa hårt och ha mer kompakt substrat. Jag har aldrig ägt en egen leopardgecko dock men har lite erfarenhet.

Detta är inte alla alternativ. Det är två som jag hört för många källor och i mina öron utifrån min lilla erfarenhet låter rimligast. 

5
0
Edgy_Kiddi:
Tropfrog skrev:


Vad har du idag?

Mvh
Magnus 



Jag har en kokosnötsfibermatta. Jag vet att det inte är optimalt men det fungerar. 

5061
3826
Tropfrog:
Edgy_Kiddi skrev:



Jag har en kokosnötsfibermatta. Jag vet att det inte är optimalt men det fungerar. 


Ja då blir det ju svårt att blanda in jord :). Antingen byter du till substrat enligt tidigare inlägg eller så får du ha växterna i kruka.

Jag har aldrig haft leopardgeckos. Men jag antar att de bajsar också. Känns som att bajs i kokosfibrermatta blir tidernas bakteriehärd. Dessutom brukar jag vilja att mina terrarium är vackra att titta på och inte bara en förvaring av djur. Men där vet jag att andra tänker olika.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Jag hade bytt direkt. Har även för mig att dom kan fastna i den med fötterna.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild