Hjälp min juvel äter inte

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

28
50
Scarletmajesty:
peter68 skrev:

Vad gäller majsormar så hänvisar jag till Spatial learning of an escape task by young corn snakes, Elaphe guttata guttata: www.sciencedirect.com/science/article/pii/S000334729890971X

Det är inte bara reptiler. Det tycks som om i princip alla djur som testas för intelligens är smartare än man tidigare trodde. Guldfiskar sägs ofta vara dumma, men är kanske inte mindre intelligenta än däggdjur i samma storlek. Skogsbäcksköldpadda (om jag minns rätt art) är bättre på labyrinter än råttor. Allt detta är saker jag hittat på nätet. Jag har dock artikeln om majsormar.

Jag vill inte kapa tråden, men detta är mått på "ren" intelligens. Vilda djur har väldigt starka instinkter som lätt tar överhanden. Katter är kanske lika smarta som hundar, men det är väldigt svårt att få katter att göra något.

Jag inser att detta inte är svart och vitt. Jag hävdar och ena sidan att en orm inte behöver bli "drillad" för att bli "tam". Och den andra bör man förmodligen börja tidigt (drilla) om man vill få en katt att gå i koppel.

Tack! Ska absolut läsa. Ska inte fortsätta kapa tråden heller. Men, du är verkligen den första som inte påstår att ormar är "dumma" och knappt förstår annat än mat och sova.  vilket var uppfriskande. 

273
185
peter68:
Så ingen missförstår här. Reptiler är fortfarande psykopater, oavsett hur intelligenta de är. Alla djur är.

Det jag lärde mig om reptiler en gång i tiden är det som menas med "reptilhjärna." "Ordet avspeglar uppfattningen om reptiler som primitiva, aggressiva och styrda av instinkter" (Wikipedia).

Vår tidigare uppfattning av djur var baserad på hur lika oss de är. Enligt denna definition borde fåglar vara korkade. De har hjärnor som är väldigt olika vår egen.

Denna fisk tycks vara ganska intelligent enligt mig: www.youtube.com/watch?v=vVnE9o5Uxik

Jag baserar det på videon och beskrivningen.

Katten i denna video tycks göra vad katter inte ska klara av: www.youtube.com/watch?v=akE2Sgg8hI8

Det vill säga "spegeltestet".

Mitt mål är inte att överdriva djurs intelligens, utan snarare säga att man ska vara försiktig med att överskatta så väl som underskatta djurs intelligens. Och att generositetsprincipen alltid ska gälla. Dvs om vi är osäkra på om ett djur kan lida eller inte så ska vi utgå ifrån att det kan, eftersom konsekvenserna är mindre om vi har fel.

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

En sak som fungerade med vår juvenil är att ha en separat foderlåda som vi lägger ormen i tillsammans med pinkien, inget annat som stör, inget substrat som ormen råkar svälja..   bara en helt tom liten burk, typ transportlåda. Nu när han har lärt sig hur pinkies luktar och ser ut så fungerar det att mata i terrariet. 


Har hört om en orm som är så kinkig med maten att man måste sätta in den i en foderlåda och sen in i ett mörkt skåp eller rum där den får vara ostörd i ett par timmar. 


24
6
Hampus98:
ZDC skrev:
En sak som fungerade med vår juvenil är att ha en separat foderlåda som vi lägger ormen i tillsammans med pinkien, inget annat som stör, inget substrat som ormen råkar svälja..   bara en helt tom liten burk, typ transportlåda. Nu när han har lärt sig hur pinkies luktar och ser ut så fungerar det att mata i terrariet. 


Har hört om en orm som är så kinkig med maten att man måste sätta in den i en foderlåda och sen in i ett mörkt skåp eller rum där den får vara ostörd i ett par timmar. 


Aha okej det kan fungera det, ormen åt äntligen igår natt
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild