Vilker sort?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

6
1
Tia:

Hej. 

Har tagit över två olikasorters fågelspindlar från några vänner. Jag frågade om de hade koll på vilka sorter det var men nej. Jag undrar nu om det finns något särskilt sätt att försöka ta reda på detta? 

Vart vänder jag mig? jag vill ju gärna ge spindlarna de bästa förutsättningarna vad gäller boendet. 

 

Jag är nybörjare så var snälla haha. 

 

 

 


Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Tia skrev:
Hej. 

Har tagit över två olikasorters fågelspindlar från några vänner. Jag frågade om de hade koll på vilka sorter det var men nej. Jag undrar nu om det finns något särskilt sätt att försöka ta reda på detta? 

Vart vänder jag mig? jag vill ju gärna ge spindlarna de bästa förutsättningarna vad gäller boendet. 

 

Jag är nybörjare så var snälla haha. 

 

 

 


Lägg bara upp bilder här

6
1
Tia:

Det här är de enda bilderna jag har tillgång till just nu. 

 

Det är två spindlar. 


Samma igen: 

Och den andra: 


Administratör
Medlem i SHF
273
291
SvitjodsReptiler:
Tia skrev:
Det här är de enda bilderna jag har tillgång till just nu. 

 

Det är två spindlar. 


Samma igen: 

 

Och den andra: 

 


Den första skulle jag säga är en Grammostola pulchripes. Den andra är jag osäker på vilken art det är.

6
1
Tia:
SvitjodsReptiler skrev:

Den första skulle jag säga är en Grammostola pulchripes. Den andra är jag osäker på vilken art det är.

Tusen tack. Det kan nog stämma nu när jag läser om den. Och teckningsmässig samt storleksmässigt så jajjemensan. Tusen tack =)

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Håller med SvitjodsReptiler med 1:an.

2an ser ut som Lasiodora parahybana, vilket förmodligen är fallet. I så fall nyömsad, annars är de brunare. Dock ser den lite slö ut, vet inte varför men den ska ha fuktigare klimat så kanske är slö för att den gått för torrt (fuktigt klimat ska man upprätthålla med att spraya och inte vått substrat). Skulle även kunna vara en annan lasiodora (typ klugii) men de är ovanligare och dyrare och förmodligen skulle man inte tappa bort namnet på dom.

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
EmanuelKarl skrev:
Dock ser den lite slö ut


Hur kan du se att spindeln ser slö ut utifrån en enda bild där den sitter still? =P

6
1
Tia:

Tackar.

 

Jag ska genast börja läsa om allt de behöver för att må så bra som möjligt :D. Har beställt in två terrarier på 90 cm vardera från exo terra och ska nu påbörja det superroliga inredningarbetet. För tillfället bor de i terrariena de kom i, men jag tyckte de var lite små och tråkigt utformade. 

 

 


Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Flyers90 skrev:


Hur kan du se att spindeln ser slö ut utifrån en enda bild där den sitter still? =P

Slö var fel ord, mer som att den låg lite konstigt, jag har haft en som satt sådär (snett med bena m.m.) och den dog senare. Men kan ha varit en synvilla också.

90 cm. Det är rätt stort. Det man får tänka på är att man inte ska ha för högt, jag skulle aldrig haft mer än 45 högt sålänge jag har 15-20 cm djupt substrat. De kan klättra upp, falla och skada sig. Sedan om de har mindre terrarium som är lite trånga har jag fått känslan av att de tycker terrariet är den trånga hålan. I ett större gör dom en håla, beroende på art vistas de olika mycket i hålan. LP är ute mest, pulchripes vet jag ej, aldrig haft nån

6
1
Tia:

EmanuelKarl skrev:

Slö var fel ord, mer som att den låg lite konstigt, jag har haft en som satt sådär (snett med bena m.m.) och den dog senare. Men kan ha varit en synvilla också.

90 cm. Det är rätt stort. Det man får tänka på är att man inte ska ha för högt, jag skulle aldrig haft mer än 45 högt sålänge jag har 15-20 cm djupt substrat. De kan klättra upp, falla och skada sig. Sedan om de har mindre terrarium som är lite trånga har jag fått känslan av att de tycker terrariet är den trånga hålan. I ett större gör dom en håla, beroende på art vistas de olika mycket i hålan. LP är ute mest, pulchripes vet jag ej, aldrig haft nån


Super :)

Hon höll på att klättra upp för filten (jag tog bilden mitt i hennes klättrande) så jag tror det är därför hon sitter som hon gör. Hon brukar inte se sådär krokig och konstig ut =) 

Bra info, jag ska ta den till mig. Det där med att inte bygga högt vet, jag så det ska jag definitivt ha i åtanke. Jag uppdaterar när terrariena kommit (bör vara imorgon) och jag påbörjat byggandet. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild