Paddor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

101
91
Trypto:
Skulle vilja bli upplyst om vilja sorter av paddor som är vanliga i fångenskap (är inte intresserad av grodor). Jag har googlat lite och det verkar definitivt vanligast med agapaddor, men dessa är alldeles för stora för att jag ska vara intresserad av dem. Finns det mindre sorter av paddor som är möjliga att få tag i i Sverige eller är det en väldigt smal marknad? Tänker exempelvis på Anaxyrus-arter som americanus m.m. 

5061
3824
Tropfrog:
Varför vill du ha en vanlig padda?

Kanske Melanophryniscus stelzneri kan vara något? En padda som liknar en groda :). Inte jättevanlig, men dyker upp ibland.

Annars kan man tänka sig bombina orientalis om man vill ja något vanligare. En groda som liknar en padda :) Kallas Fire belly toad på engelska. Den är ju vanlig.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Jag har själv varit sugen på svartvårtepadda, Duttaphrynus melanostictus, ett tag. Känns som en trevlig art och den har stått på önskelistan sedan jag var på randers regnskog och de hoppade runt löst här och var. Ang. agapaddan så finns det ju mindre lokaliteter också, man måste ju inte ha surinam (den största).


Dock är jag nyfiken på vem som avlar paddor. I Amerika verkar det som att de flesta har viltfångade paddor eftersom dom får så många ägg (tusentals). Men i Sverige och andra länder som inte får ha viltfågat undrar jag vem som avlar paddor.




//Emanuel

101
91
Trypto:
Tropfrog skrev:
Varför vill du ha en vanlig padda?

Kanske Melanophryniscus stelzneri kan vara något? En padda som liknar en groda :). Inte jättevanlig, men dyker upp ibland.

Annars kan man tänka sig bombina orientalis om man vill ja något vanligare. En groda som liknar en padda :) Kallas Fire belly toad på engelska. Den är ju vanlig.

Mvh
Magnus 


Är helt enkelt mer intresserad av paddor än av grodor, både när det kommer till djurens utseende/beteende och skötsel :) M. stelzneri såg väldigt spännande ut faktiskt, kanske på gränsen till för små, men väldigt fina, tack för tips!


EmanuelKarl skrev:


Dock är jag nyfiken på vem som avlar paddor. I Amerika verkar det som att de flesta har viltfångade paddor eftersom dom får så många ägg (tusentals). Men i Sverige och andra länder som inte får ha viltfågat undrar jag vem som avlar paddor.




Undrar samma! Tänkte ifall någon här kanske hade mer insyn i detta då paddor som husdjur inte verkar vara superstort i Sverige, men detta kan ju förstås bero på att aveln inte är så utbredd tyvärr.

101
91
Trypto:
EmanuelKarl skrev:
Ang. agapaddan så finns det ju mindre lokaliteter också, man måste ju inte ha surinam (den största).



Har de olika lokaliteterna några speciella namn eller så? Är surinam vanligast? Hur små varianter finns det av agapadda?

Verkar ju helt klart lättast att få tag i dessa men ofta oklart vilka typer det är som säljs. 

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Trypto skrev:



Har de olika lokaliteterna några speciella namn eller så? Är surinam vanligast? Hur små varianter finns det av agapadda?

Verkar ju helt klart lättast att få tag i dessa men ofta oklart vilka typer det är som säljs. 

Lokaliteterna brukar väl bara kallas efter stället de är från bara? Dock vet jag inte hur noga folk är med lokaliteter med just agapadda (hålla dom renrasiga eller ens känna till att det finns) förutom just surinam för storleken

101
91
Trypto:
EmanuelKarl skrev:

Lokaliteterna brukar väl bara kallas efter stället de är från bara? Dock vet jag inte hur noga folk är med lokaliteter med just agapadda (hålla dom renrasiga eller ens känna till att det finns) förutom just surinam för storleken


Jo precis, tänkte mer ifall det fanns några speciella länder man kunde söka på, som är vanliga eller så. Men misstänker också att det kanske är svårt att hitta någon som håller på med "seriös avel" på dessa djur, speciellt någon som inriktar sig på de mindre varianterna.

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Trypto skrev:


Jo precis, tänkte mer ifall det fanns några speciella länder man kunde söka på, som är vanliga eller så. Men misstänker också att det kanske är svårt att hitta någon som håller på med "seriös avel" på dessa djur, speciellt någon som inriktar sig på de mindre varianterna.

sedan de mindre är ju inte som svenska paddor tror jag, snarare 15 cm. Det är mer surinam som är gigantisk (!)

Medlem i SmHF
68
62
Aneides:
Det finns många paddor med rimlig storlek som man kan få tag i. Bl. a. B.viridis, B. brongersmai, robinsoni, A. debilis, A. americanus. Även E. calamita ibland.

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Aneides skrev:
Det finns många paddor med rimlig storlek som man kan få tag i. Bl. a. B.viridis, B. brongersmai, robinsoni, A. debilis, A. americanus. Även E. calamita ibland.

Får man fråga varför dessa går att få tag på oftare än t.ex svartvårtepadda (min lilla favorit)? Lägger de typ färre ägg?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild