Hjälp! Bakterier/kvalster?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

67
3
donnie87:

Jag har noterat små, små ljusa (vita?) kryp inne i mitt terrarie. Det började med att jag hittade en död syrsa där det mer eller mindre kryllade av dessa, så jag plockade snabbt ut kadavret och hoppades att dessa skulle försvinna. Men jag tycks kunna se dom lite varstans i glasburen och funderar nu på om detta är något som genast måste tas itu med? I så fall, vad bör jag göra?


340
91
Copa:

Det är inte så att det är syrsor som kläckts i terrariet? Vi råkade ut för det förut och rev ut allt för att sen upptäcka att det inte var kvalster utan nykläckta syrsor..


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Jag har märkt av pyttesmå ljusa/vita kryp, lite avlånga i mina terrarium. De verkar inte vara kvalster som ger sig på grodor eller liknande då jag aldrig sett de på grodorna. Jag googlade på det för ett tag sen, en del sa hoppstjärtar, medans andra sa att det var andra ofarliga små djur.
De är även såpass små att de kan gå på vattenytan.

Finns några som gett svar på liknande problem här:
www.frogforum.net/vivarium-terrarium-enclosure-discussion/2359-mold-small-white-bugs-infesting-frog-terrarium.html

Där de bland annat skriver "The white bugs are mites and are harmless.", "having mites and other little critters in the soil is normal"

De brukar synas i mängder vid t.ex. döda syrsor och liknande då de bryter ner detta.
Ta gärna en bild om det går.


67
3
donnie87:

Okej, då låter det inte så farligt... Ska se om jag kan få en bild på dem nästa gång jag ser dom. Jag återkommer, och tack för era svar :)


232
94
anamidnatt:

Jag upptäckte faktiskt något liknande idag. En massa små gulvita kvalsterliknande pyttedjur som satt och mumsade på ett mosat cornflake inne hos kackisarna. De verkar inte farliga, men undrar verkligen var de kom ifrån, det var säkerligen 100+.


333
97
leolina:

Det finns många olika sorters kvalster. Kolla upp dina levande syrsor om de har kvalster på sina bakben, har de det så har du problem om du har syrsodling. De kvalstren tar död på nykläckta syrsungar på nolltid och odlingen är snart en infesterad katastrof. Den typ av kvalster angriper även spindlar och skorpioner och sprider sig då från syrsorna till dessa. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild