Leiolepis belliana - Fjärilsagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Någon som har fjärilsagamer? 

Jag köpte dessa som ett komplement till ormarna, jag ville ha något som var mer aktivt och intressant att kika på under dagen och hittade dessa i butiken. Att de är små är bara positivt i detta fallet, mindre djur har en tendens att vara mer aktiva verkar det som. De hade tre i butiken och det kändes fel att köpa två och lämna en så jag tog samtliga. 

Men det förvånar mig hur lite information det finns om dem på nätet, redan i butiken googlade jag på dem och hoppades självklart på att det skulle finnas en tråd om dem här på TD eller åtminstone på annat håll, men det är ont om information. Jag hittade en Wikipediasida som berättade lite om dem och på youtube kunde man se hur de fångas och tillagas i thailand :( 

Det enda postiva med den videon var att man kunde se deras naturliga habitat vilket hjälper lite när man vill inreda på ett så naturligt sätt som möjligt, men jag insåg ändå snabbt att kunna tillgodose deras behov om att kunna gräva hålor som de bor i kräver ett tjockt lager med sand och då skulle jag helst vilja ha sanden lika djup som deras terrarium är. Lösningen fick bli två rejäla korkbark bitar den ena ligger ned och ger ödlorna ett stort skydd som de kan gömma sig under, den andra står lite upplutad mot baksidan och ger dem en plats att klättra upp lite för att spana över jaktmarkerna. 

Markytan de har är 0.40 m²  100x40x40

 

Jag är intresserad av att höra av er andra som har Fjärilsagamer. 
- Hur ser era terrarier ut? 
- Hur många ödlor har ni? (av denna arten)
- Har ni lyckats att framgångsrikt få ägg och ungar från dem?


657
344
Johnexotics:
Hej  funderar på skaffa dessa själv.  har du lite bilder på du håller dina :)  och är 100x40x40 minsta man kan har dom i. har ett 90x45x45 men kanske är för litet för ett par?

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:
Jag tror det är lite litet med handen på hjärtat. 
Jag har haft problem med aggresivitet mellan mina, tyvärr var det tre hanar jag fick tag på och de slogs rejält med varandra på dagarna. På nätterna hade de inga problem att sova i grupp, men det gick inte så bra för mina att vara ihop. Ett tips är att ha ett djupt substrat då de gärna gräver ner sig, jag bytte ut sanden mot plantation soil (exo terra) + mossa + lite sand vilket känns som ett mycket bättre alternativ. 

657
344
Johnexotics:
Ah ok min tanke är att har ett par.  men då få jag fixa ett större terrarium :). Vad för ljus körde du?

657
344
Johnexotics:
och gräver dom hög fuktighet eller en vatten del?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild