Tips på invånare till stort paludarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
5
Polypterus:
Har kommit över denna skönhet! Måtten på överdelen är 200x50x80 och vill ha tips på invånare! Är intresserad utav allt som skulle vara möjligt. Överdelen är helt öppen för nederdelen och kommer sätta i mitten av allt en stor landdel (kommer inreda efter kravet från invånare) så fyll på med tips och idéer. 


5061
3824
Tropfrog:
Hur stor blir vattendelen? Har du tänkt ut djur till den redan?

Mvh
Magnus 

7
5
Polypterus:
Tropfrog skrev:
Hur stor blir vattendelen? Har du tänkt ut djur till den redan?

Mvh
Magnus 


Nedredelen av helheten är 200x50x60 och är akvariedel och där kommer det gå L-malar, Uaru och jordätare. Dvs inga fiskar som kan käka djur från överdelen (förutom insekter då) 

5061
3824
Tropfrog:
Bra information. Då antar jag att det är djur från Sydamerika som gäller!

Jag gillar ju själv pilgiftsgrodor och småödlor. I ett så stort terrarium skulle man kunna tänka sig två grodarter och en ödleart. Tex

epipedobates anthony. Lever nära vatten och är duktiga simmare. Rätt genomfört så förökar dem sig själv i terrariet.

Ranitomeya vanzolinii. Håller sig alltid längst upp i grenverk och förökar sig själv utan din inblandning.

Jungfrugeckos. Rör sig i hela terrariet, men föredrar grenverk. Simmar bra och förökar sig lätt.

Dessa kombinationer finns i mitt huvud som ett eventuellt framtida bygge. Det är på inget sätt enkelt att få det att fungera. Men rätt utfört kan det bli mycket vackert och effektfullt. 

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Pilgift, geckos etc. skulle fungera prima. Se bara till att ha en tillräcklig landdel för grodorna (tror inte ranitomeya eller andra helt trädlevande bryr sig dock). Jag hade nog funderat på blandningen Magnus nämnde. Sedan finns husgeckos (Hemidactylus frenatus) och även tjocksvansad husgecko (H. platyurus) och ett antal släktingar som fyller samma funktion i naturen (det finns 150+ arter av Hemidactylus men vi kan ju räkna bort ökenarter och de som lever på torra klipphällar etc. direkt). Det man bör ha i åtanke är att Jungfruarna kan man nog ha fler av OM de är släkt (har jag fått höra) medans husgeckos gäller max en hane (i naturen har de ganska stora revir faktiskt, inget problem att ge en hane ett mindre terrarium än deras revir i naturen men om det är två hanar  skulle jag inte gjort det iaf.

7
5
Polypterus:
Tropfrog skrev:
Bra information. Då antar jag att det är djur från Sydamerika som gäller!

Jag gillar ju själv pilgiftsgrodor och småödlor. I ett så stort terrarium skulle man kunna tänka sig två grodarter och en ödleart. Tex

epipedobates anthony. Lever nära vatten och är duktiga simmare. Rätt genomfört så förökar dem sig själv i terrariet.

Ranitomeya vanzolinii. Håller sig alltid längst upp i grenverk och förökar sig själv utan din inblandning.

Jungfrugeckos. Rör sig i hela terrariet, men föredrar grenverk. Simmar bra och förökar sig lätt.

Dessa kombinationer finns i mitt huvud som ett eventuellt framtida bygge. Det är på inget sätt enkelt att få det att fungera. Men rätt utfört kan det bli mycket vackert och effektfullt. 

Mvh
Magnus 


Intressant Magnus! Låter faktiskt ruggigt bra att kunna ha lite olika arter som ändå kan leva i symbios. Och eftersom det är såpass stort och långt så kan jag ju enkelt kunna ha en varmare sida och en kallare utan större problem och få till ett riktigt bra habitat med rätt luftfuktighet, luftcirkulation, värme samt kyla.

I grunden kommer jag ha rätt mycket grenar som både sticker upp ifrån akvariet in i terrariedelen och tvärtom samt olika nivåer av landdelar i form av stenmoduler som kommer sättas fast i väggarna. Så länge terrariedjuren kan ta sig upp via grenar (om dem skulle ramla ner i vattnet) så är det av intresse! Så dem inte ramlar ner och helt enkelt drunknar.

Pilgifts gillar jag skarpt! Däremot så är ju födan ett problem (i mitt tycke) fick tips om att sätta in kackerlacksägg i terrariet och låta dem kläckas som föda till pilgifts istället för bananflugor (har redan nu problem med bananflugor i hela huset trots att jag inte matar med flugor) men måtro om det skulle funka med någon trädlevande groda (inte pilgifts) tsm med ödlor? 

5061
3824
Tropfrog:
Friliggande bananflugor avlägsnar man med vinägerfällor. Vinglösa bananflugor förökar sig inte utanför kulturerna och man sätter bara en tumme på ev smitare så är problemet löst.

Men en sak är säker. Skall man ha pilgiftsgrodor så måste man odla flugor. Alla andra födodjur är komplement och kan inte själv ersätta flugor.

Jag har sett framgångsrika byggen med trädgrodor och daggeckos. Jag gillar inte att blanda djur från olika kontinenter och avråder ifrån det. Det är möjligt att de minsta arterna trädgrodor går att ha med de större dvärggeckosarna. Om det passar dig så är det bara att börja studera djurgrupperna. Jag har själv inte fastnat för trädgrodor. Gillar inte tanken på högljudda nattaktiva djur. Värt att fundera över.

Mvh
Magnus 

2
2
Tomtelars:

Polypterus skrev:
Har kommit över denna skönhet! Måtten på överdelen är 200x50x80 och vill ha tips på invånare! Är intresserad utav allt som skulle vara möjligt. Överdelen är helt öppen för nederdelen och kommer sätta i mitten av allt en stor landdel (kommer inreda efter kravet från invånare) så fyll på med tips och idéer. 



Jäklar vilket kap! Vet du om det är ett hemmabygge eller om de finns att köpa någonstans? :)


200
258
Lordguras:
Skulle satsa på en varan, Melinus eller mertensi kanske.

Sjukt häftigt att se varaner simma. 

Medlem i SkHF
961
1076
NellyNiklas:

Mitt förslag är följande: (Bryter reglerna lite. Då du redan bestämt område och fisk slänger jag ut en helt ny biotop =D )

Tropisk skog/regnskogsmiljö med flera Litoria caerulea, (White's gröna trädgroda) och Toxotes jaculatrix, sprutfisk, mfl mindre fiskar. Både grodan och sprutfiskarna har hyfsat samma utbredningsområde.

Då har du något unikt! 


Mvh

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild