Bergsbakgrund med enkel metod

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

62
39
MagnusC:

Jonas77, kanontråd! Det är precis sådana här trådar är när de är som bäst. När man delar med sig av erfarenheter.

 

Själv gjorde jag bakgrunder till mina boaormar på 90-talet. Jag använde betongspackel istället för cement då det gjorde at jag fick ett tunnt lager men ack så starkt. I det blandande jag hobbypigment från Alcro/beckers för att få mer djup i sprickor etc. Tyvärr blev inget dokumenterat.

Tack för bra tråd!

//Magnus

 


508
304
Jonas77:

Tack. Jag tror det är lite valfritt vad man använder, betong är ju cementbaserad den med, olika namn på olika blandningar.

I mitt fall så var det ju kul att ha en produkt som är "godkänt" ofarlig, förutsatt att det får brinna frititt i fukt i ca två vekor.


102
100
jonnyake:
Bästa tråden jag sett sen våren 1942 nån gång, jag behöver en uppdatering! Någon som har använt sig av den här tekniken? Kommer bygga om ett terrarium i vinter nån gång och den här tekniken är given!

205
203
Micke_E:
Man blir sugen på att åka ut och köpa och prova.... Blir att prova bygga lite stenar under vintern

903
509
Evanjeline:
Har inte sett denna tråden innan, det var riktigt coolt.

102
100
jonnyake:
Micke_E skrev:
Man blir sugen på att åka ut och köpa och prova.... Blir att prova bygga lite stenar under vintern



Do it! Helst igår :D

31
8
SunOfDarkness:
jonnyake skrev:
Bästa tråden jag sett sen våren 1942 nån gång, jag behöver en uppdatering! Någon som har använt sig av den här tekniken? Kommer bygga om ett terrarium i vinter nån gång och den här tekniken är given!



Jag har testat och jag fick inte till "spraya och pensla" tekniken på slutet, när man ska få ytterlagret att släppa...

Potentiella fel källor:

1, Jag använde Husfix - kanske funkar bättre med en grövre kvalitet på bruket?

2, Jag väntade inte tillräckligt länge innan jag började pensla/spraya - blev mer som att fixet "löstes upp" igen, vilket fick resultatet att jag "målade" med fixet. (när jag väntade längre satt det istället fast och släppte inte alls...)

3, Jag är en kåpare!?

Är inte så imponerad av Husfixet heller, det blev väldigt "kornigt", när man sprayade på det. så om/när jag bygger igen kommer jag försöka med någon annan grövre produkt.

Intressant att höra andras eventuella erfarenheter och vad de gjort för att lyckas bättre!

508
304
Jonas77:
Ja, husfix är lite lerigt, typ, vill jag minnas. Det undre, ljusaste lagret ska ju vara helt stelt och tåla att penslas på.

Kanske ska du låta det vara lite längre och använda grövre pensel? Eller tvärt om?
Jag minns det som att man nästan kunde spraya bort lagret lite försiktigt med vatten.

31
8
SunOfDarkness:
Sprayandet funkade bra som jag kommer ihåg det, då försvann ytterlagret fint, men det blev ju "rinningar".

När jag sen gick på med penseln så blev den (också) blöt vilket gjorde att när jag penslade smetades allt ut, tillslut accepterade jag läget och smetade/penslade ut fix-pigment-blandningen som jag tyckte passade. La till pigment i där jag ville få mörkare osv.

Metoden blev lite mer "konstnärlig" än vad jag kände mig bekävm med, men jag blev ändå nöjd med resultatet tillslut! :-)

508
304
Jonas77:
Vad bra :)
Jag skulle tro att det mörka lagret skulle få sitta lite längre, det ska ju gnuggas av lättast på yttre delar så att säga. Utrymme för mer experimenterande i framtiden då.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild