Hjälp! Ögonfransgecko äter inte!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
1
Annaericssonn:
Köpte en ögonfransgecko på 2 månaden den 5/8. Har CGD men den verkar inte alls intresserad av maten. Har prövat med små syrsor och annat. Men icke.. har ni några tips?

Medlem i SkHF
969
1084
NellyNiklas:
Vad har du för temperatur?
Vad har du för luftfuktighet?
Vad har du för interiör i terrariet? 
Har du läst skötselråden som finns tillgängliga? 
Har du provat en annan smak av CGD? 
Hur vet du att den inte äter? 
Har du frågat personen du köpte den ödlan av hur den bodde hos hen? 

Ett tips för fortsatta trådar är att ge så mycket information du kan  redan i första inlägget så att medlemmarna har en ärlig chans att ge dig hjälpsamma tips och råd.

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
Vad var råden från säljaren, vissa djuraffärer (med undantag från t.ex Herpers Choise mfl) kan ofta vara okunniga och ge dåliga råd. 

En bild på terrariet kan också hjälpa om det finns brister i inredningen (typ för öppet etc.) som stressar den.

Hanterar du den? Reptiler är absolut inte något man ska gosa med, de hamnar i fel temperatur och/eller fuktighet i 9 fall av 10 och blir stressade, men då många har svårt att läsa av reptiler och tolkar dom helt fel så tror man att dom ”gillar” det (stressbeteenden som att den ligger stilla tolkas som att den njuter etc.). Men oavsett så kan jag säga att det är ännu värre om du hanterar den första veckan innan den är bekväm i terrariet.

3
1
Annaericssonn:
NellyNiklas skrev:
Vad har du för temperatur?
Vad har du för luftfuktighet?
Vad har du för interiör i terrariet? 
Har du läst skötselråden som finns tillgängliga? 
Har du provat en annan smak av CGD? 
Hur vet du att den inte äter? 
Har du frågat personen du köpte den ödlan av hur den bodde hos hen? 

Ett tips för fortsatta trådar är att ge så mycket information du kan  redan i första inlägget så att medlemmarna har en ärlig chans att ge dig hjälpsamma tips och råd.



Luftfuktigheten ligger runt 60-70 på dagen och uppåt 80% på nätterna. Temperaturen ligger mellan 24-27 grader ca.
I terrariet finns mycket växter för klättring.
Ja, jag har läst på mycket innan jag köpte den från herpers choise.
Fanns bara en smak tillgänglig när jag var där sist. Dom skulle beställa hem mer.
Har bytt CGD varje kväll för att den ska få färskt och det syns ingenting i maten att den varit dit och ätit.
Jag såg hur den bodde när jag köpte den på Herpers Choise och har inrett terrariet ungefär likadant som den hade där.

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
Annaericssonn skrev:



Luftfuktigheten ligger runt 60-70 på dagen och uppåt 80% på nätterna. Temperaturen ligger mellan 24-27 grader ca.
I terrariet finns mycket växter för klättring.
Ja, jag har läst på mycket innan jag köpte den från herpers choise.
Fanns bara en smak tillgänglig när jag var där sist. Dom skulle beställa hem mer.
Har bytt CGD varje kväll för att den ska få färskt och det syns ingenting i maten att den varit dit och ätit.
Jag såg hur den bodde när jag köpte den på Herpers Choise och har inrett terrariet ungefär likadant som den hade där.

Ofta ser man inte tt de har ätit, särskilt små. Sedan hade jag nog sänkt temperaturen lite. Har alltid trott att de ska ha ca 24 grader men det blev diskution i en tråd om att de bor mycket kallare i det vilda, 22-24 (var varmare ibland men då gömmer de sig på något kallt ställe) och gick ner till typ 15 på natten. Jag tror dock inte att det är skälet till matvägran utan ett allmänt tips. Men tror bara du får ha is i magen och oftast ser man inte att de ej ätit.

206
224
Danne72:
Annaericssonn skrev:
Köpte en ögonfransgecko på 2 månaden den 5/8. Har CGD men den verkar inte alls intresserad av maten. Har prövat med små syrsor och annat. Men icke.. har ni några tips?
Testa att ta lite CGD på en tandpetare och håll den framför näsan på geckon :) så lärde sig mina att äta...dom var oxå lite blyga med maten i början. mvh Daniel.

152
227
TowerOfGray:
Har du sett om den bajsar? CGD är ju en pasta och det kan vara svårt att se om geckon har ätit. Lättast att se om den får i sig något är ju om den bajsar.

121
69
Mirpa:
Det är först nu efter ett halvår som jag ser att min gargoylegecko rör sin cdi, innan har jag fått gå på uteslutningsmetoden att han bajsar alltså måste han gå i sig något. Jag gav inga insekter innan jag hittade bajs för att säkerställa att han åt sina "grönsaker" först. Vill bara tillägga att han var vuxen när jag köpte honom. 

(Första gången jag hittade bajs i terrariet visade jag glatt min man som suckande skakade på huvudet.) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild