Importera djur från Hamm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

3
0
ChristofferB:
Ni som hämtat hem djur från Hamm den senaste tiden, vad är det som behövs för att ta sig igenom tullen? Uppfödarbevis? Veterinär besiktning? Osv. Ska nämligen ner i september o hämta en retic för första gången. Och vill att det ska gå så smidigt som möjligt. Har även hört något om att man inte fick föra in ormar förr som blir längre än 3-4m i Danmark, men att det nu ska vara lugnt?

Tack på förhand!

11
39
calleman:
Uppfödarbevis får du ju när du köper ormen, i informationen på mässan finns en veterinär, hon skriver ut intyg för 10 euro. Sen är det bara åka hem. Just gällande retic å DK vågar jag inte svara men varför inte ta färja direkt till Tyskland?

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Jag har upplevt att man ganska ofta måste be om att säljaren ska ta med papper på djuret, inte alltid det är standard! Så ett tips är att klargöra innan (om du nu förbokar) att du behöver uppfödarebevis! 

3
0
ChristofferB:
Det verkar som jag kommer få bråka lite på dom för att få med uppfödarbevis hehe. Cites var det ända dom behövde för att skicka iväg den. Vet du vart ifrån färjan går calle? Eller vad den heter så kan jag ju kolla upp priser osv själv

28
50
Scarletmajesty:
ChristofferB skrev:
Det verkar som jag kommer få bråka lite på dom för att få med uppfödarbevis hehe. Cites var det ända dom behövde för att skicka iväg den. Vet du vart ifrån färjan går calle? Eller vad den heter så kan jag ju kolla upp priser osv själv

Går en hel del färjor mellan Tyskland och Sverige, scandilines och stenaline går från Rostock.(finns en stor bordershop där med)

3
0
ChristofferB:
Scarletmajesty skrev:

Går en hel del färjor mellan Tyskland och Sverige, scandilines och stenaline går från Rostock.(finns en stor bordershop där med)

Perfekt, tack! 

11
39
calleman:
Som tidigare sa så är trelleborg-rostock en smidig färja

5061
3824
Tropfrog:
Det där med problemet att resa igenom Danmark är nog fullständigt utrett vid det här laget. Det var bara en tillfällig attack av moralpanik. Danska myndigheter har ingen som helst rätt att beslagta djur och kommer inte att göra det igen. De är nog bara glada att de inte hamnade i EU rätt sist de beslagtog djur. Om ni vill dubbelkolla så skicka ett Mail till födevarestyrelsen som är ansvariga för tullens direktiv. Jag skulle aldrig själv välja en dyrare väg till och från hamm bara för att de danska myndigheterna gjorde fel en enda gång.

Mvh
Magnus 

27
31
Calder:
calleman skrev:
Uppfödarbevis får du ju när du köper ormen, i informationen på mässan finns en veterinär, hon skriver ut intyg för 10 euro. Sen är det bara åka hem. Just gällande retic å DK vågar jag inte svara men varför inte ta färja direkt till Tyskland?


Gällande intyget från veterinär, är det 10€/djur?
Hittade denna på deras sida, men blev inte riktigt klok på om eventuella djur behöver kollas när dom kommer till Sverige? (Registered office of the veterinary authority responsible for the city in which the animals will be received)
www.terraristikahamm.de/content/anmeldebogen-terra-english.pdf

Tanken är att åka ner, även om inga djur bokas innan. ;-)

Medlem i SkHF
961
1076
NellyNiklas:
Jag blir genuint förvånad om resor genom DK går som smort i år. När det kommer till kritan så är det trots allt människor med viss form av ”autoritet” som sitter i luckan och med det kan även komma lite hybris. Det blir troligtvis inte på den skala som sist, men jag är övertygad att folk kommer fastna i tullen och få varningar på de mest patetiska av anledningar. 

Det räcker att tulltjänstemännen inte är pålästa helt enkelt. Utöver den cirkus som skedde senast så har jag hört om folk som fastnade i tullen mellan DK och Swe pga att tullarna fått för sig att levande djur endast får tas in via Landvetter. Close but no cigarr. Detta gäller för djur som kommer utanför EU. De satt fast i 2h och det hela slutade med att de fick en varning. Just varningen blev jag lite upprörd över då det enbart visar hur tullaren försöker rädda sin situation istället för att erkänna sitt misstag. 

Så, för guds skull läs på vad som gäller! Ha en bibba med utskrifter nära till hands som du enkelt kan hitta i eller markera det som är viktigt. Skulle du mot förmodan fastna i tullen, oavsett för vilken anledning, varesig tullarna är ute och reser eller inte så kommer det underlätta. Anser du att tullaren har fel i det han eller hon gör så visa det, lugnt och metodiskt. ”Nej du har fel. Enligt dessa dokument gäller detta.” De kommer förmodligen inte gilla att höra att de gjort fel.

Läs på, skriv ut och ta med. Det kommer underlätta när och om du fastnar. Glöm inte heller att kolla CITES-listorna och vad som gäller för djuren du tänkt köpa.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild