Bör leopardgecko ha fri tillgång till kalcium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
0
Sockor:
Hej!
Jag undrar om leopardgeckos ska ha fri tillgång till kalcium i terrariet? Det rekommenderas på bla amerikanska klipp på youtube, att de ska ha en liten plastkork med det i terrariet. 
Jag har aldrig stött på några svenska skötselregler som tar upp detta. 
Vet någon hur det ligger till på riktigt? 
Tacksam för svar. 

6
1
Kickis05:
Jag har det för mina leopardgeckos men de andvänder det inte så mycket men det är alltid bra att ha för säkerhets skull

Medlem i SkHF
969
1084
NellyNiklas:
Kalcium i sig själv är värdelöst om belysningen i övrigt  är otillräcklig, då ödlan behöver både värme och UVB för att göra nytta av det kalcium som ödlan får i sig. Det ryktas att ödlan kan även reglera själv hur mycket av den kalcium som den får i sig som faktiskt tas upp och används. Resterande kalciumintag passerar som vanligt avfall. 

Så, det jag vill ha sagt är att så länge du dammar ödlans matinsekter i vanlig ordning enligt de råd som finns så tycker jag inte att du behöver tillsätta extra kalcium, då ödlan med stor sannolikhet inte kommer nyttja det.

Mvh
Niklas

5088
3861
Tropfrog:
Kanske en helt onödig kommentarer. Men ändå:

Kalcium är ett metalliskt grundämne som du definitivt inte skall ge till ödlor. Det du skall ge är kalk (kalciumkarbonat)

Men nu är missförståndet så vida spritt att man riskerar kallas besserwisser, men det för jag ta :).

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
969
1084
NellyNiklas:
Tropfrog skrev:
Kanske en helt onödig kommentarer. Men ändå:

Kalcium är ett metalliskt grundämne som du definitivt inte skall ge till ödlor. Det du skall ge är kalk (kalciumkarbonat)

Men nu är missförståndet så vida spritt att man riskerar kallas besserwisser, men det för jag ta :).

Mvh
Magnus 


Riktigt. Guilty as charged. Tror det är engelskan som lurar då det ofta står just "ReptiCalcium" på burkarna. Svengelsk översättning ovanpå det så har vi "Kalcium" till reptiler. Honest mistake... 

Mvh
Niklas
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild