350-liters akvarium ska bli ett bioactive paludarium/vivarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

165
93
Sockerfar:
Tjena hallå hej, dags för ett nytt bygge snart, men tänkte höra med er lite tips på växter som tål att stå helt i vatten&på land eller fuktigt hela tiden. uppdatering kommer med bilder när det blir dags. det som kmr gå i burken är räkor och mini krabbor lite snäckor och kanske någon mal eller 2, på land har jag inte bestämt mig, ni kanske har tips? tanken med bygget är att ha 2 öar av lava stenar där växter kommer vara instuckna i kratrarna, vilket djur skulle kunna passa i denna miljö, troligtvis kmr det vara cirka 200liter fyllt i akvariumet. kom med tips och ideer på växter också

5096
3865
Tropfrog:
Det finns så himla mycket växter att det är nästan omöjligt att tipsa utan att veta vad du gillar. Surfa runt på de stora pilgiftsförsäljarna så får du bra koll på utbudet. Bens jungle och Josh frogs. Den senare är amerikansk, inte allt går att få tag i här, men likväl inspiration.

Jag tror inte att det är någon god idé att blanda krabbor med andra djur. Krabbor är opportunister och kommer att skada alla andra terrariekompisar förr eller senare.

Mvh
Magnus 

165
93
Sockerfar:
Tropfrog skrev:
Det finns så himla mycket växter att det är nästan omöjligt att tipsa utan att veta vad du gillar. Surfa runt på de stora pilgiftsförsäljarna så får du bra koll på utbudet. Bens jungle och Josh frogs. Den senare är amerikansk, inte allt går att få tag i här, men likväl inspiration.

Jag tror inte att det är någon god idé att blanda krabbor med andra djur. Krabbor är opportunister och kommer att skada alla andra terrariekompisar förr eller senare.

Mvh
Magnus 



Tjena Magnus, kanon tack ska kika runt lite. krabborna som jag kmr ha är så små att dom inte kan skada någon arten heter 
Limnopilos Naiyanetri. har dem med räkor idag och det funkar faktiskt utmärkt.

om du har några växter reda nu på rakarm som tål att stå med lite jord i sten så får du gärna lägga latinska namn. 

5096
3865
Tropfrog:
Tja. Vått i marken och hög fuktighet. Det finns trevliga ormbunkar, tex rabit foot fern. Kallor gillar sånt,  men de blir oftast för stora. Många Begonias gillar också förutsättningarna.

Mvh
Magnus 

165
93
Sockerfar:
Tropfrog skrev:
Tja. Vått i marken och hög fuktighet. Det finns trevliga ormbunkar, tex rabit foot fern. Kallor gillar sånt,  men de blir oftast för stora. Många Begonias gillar också förutsättningarna.

Mvh
Magnus 


ok, ja denna burk ska jag noga välja ut växter både i land och vattendelen, då större delen av hela bygget kmr vara under vatten ser jag att växtligheten med mossor m,m på land delen måste bli perfekt så man inte bara fokuserar under vatten

du har inga bilder på dina burkar för lite insperation

5096
3865
Tropfrog:
Jag har bara en burk. Den saknar vattendel. Kolla min byggtråd som heter regnskog. Finns en del bilder.

Mvh
Magnus 

165
93
Sockerfar:
Ok ska kika.

En liten uppdate, mina snäckor har ynglat av sig. Står såhär inför flytt, lite mer sten kommer adderas samt annan utformning. Även byggt ett vattenfall




Fler bilder kommer när jag sitter vid en dator

5096
3865
Tropfrog:
Inte mycket land för reptiler. Känns i ärlighetens namn ganska så lite för vampyrkrabbor också. Jag tror att de är mest landlevande i sin naturliga miljö.

Mvh
Magnus 

165
93
Sockerfar:
Tropfrog skrev:
Inte mycket land för reptiler. Känns i ärlighetens namn ganska så lite för vampyrkrabbor också. Jag tror att de är mest landlevande i sin naturliga miljö.

Mvh
Magnus 



Som det ser ut nu är det för lite land. Men absolut intw färdig produkt. Bara snabb fix då jag hade levande varelser i mitt paludarium som jag behövde föra över då det amdra vart sålt. 

165
93
Sockerfar:
micro update: igår inhandlades ca 20kg hålsten. för att få en större land del. nu börjar det krypa i kroppen. vill bara bygga men får hålla mig ca 1 mån till. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild