När utfodra nyfödd rosenboa?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Jag köpte vår rosenboa samma dag som den föddes (30/7) (med andra ord bara några dagar sen), blev rekommenderad att vänta med att ge den en pinkie tills den ömsat första gången. Ni som har rosenboas, hur har ni gjort? Jag funderar lite på att tina upp en pinkie imorgon och testa göra ett försök, men har fortfarande den rekommendationen i bakhuvudet. 

 

Vänta eller testa och se om den vill käka? Den har idag varit aktiv och sökt genom terrariet och även grävt ner sig och rotat i bottenmaterialet. 

 

Detta är första ormen jag köpt direkt efter födsel, det är därför jag är lite osäker i denna frågan. Andra ormar jag haft har införskaffats när de redan ömsat och fått igång käkandet. 


273
185
peter68:
Jag kan inte denna art, men att vänta tills efter första öms tror jag gäller generellt. Vet inte hur vanligt det är, men det finns arter (boa, pyton och huggorm) var honan stannar hos ungarna till dess första ömsning. Där efter ger sig ungarna iväg. Jag hade följt rekommendationen.

Medlem i SHF
3992
5010
Jonas_:

Av ren nyfikenhet. Varför vill du så gärna gå ifrån uppfödarens rekomendationer till dig? Några speciella skäl? 

Personligen brukar jag vänta ett par veckor med första maten efter dom ömsat. 

 


Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Då väntar vi, tack för hjälpen.

 

Anledningen att jag funderade på detta är han/hon varit väldigt aktiv och sökt, fick en känsla av att den sökte efter mat. Men jag låter den vara tills efter den ömsat.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild