Lösning på elförsörjning (sladdar helt enkelt) in i glasterrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

79
14
Alexxus:

Har skaffat ett glasterrarium som jag skall ha ett stäppklimat i.

I vilket fall har jag ett problem, jag vet inte hur jag ska få ut sladdarna till värmelampan och värmemattan som jag har då hela terrariumet är förseglat av glaset(förutom där min lysrörsramp sitter, där är det nätat, dock så är hålen alldeles för små för att dra sladdar ur).Jag undrar om ni har någon lösning på det som ni använt er av? Tänker att man skulle kunna dra dem ut ur det via ett avsågat övre hörn på en av de två skjutdörrarna som finns på terrariumet (så klart att man drar sladdarna så att de är oåtkomliga), dock så blir det inte så snyggt att ha sladdar ut ur terrariumets framsida...

Om ni har några förslag så bara berätta!:)


232
94
anamidnatt:

Jag hoppas att värmemattan är specielanpassad för att ha inuti terrariumet, Det är oftast säkrast att ha den på utsidan, men det kanske du redan tänkt på.

Vad är det för nät i taket? Om det går att göra ett större hål i det skulle man ju kunna lösa det den vägen. Annars kan man väl göra hur som så länge det inte är risk att djuret smiter ut genom öppningen :P


508
304
Jonas77:

Jag har har haft reptiler i 20+ år och har nästan aldrig haft el inne i terrariet. Säker på att det inte går att lösa på annat sätt? Man förlorar ju dessutom så mycket volym när man har lampor i terrariet tycker jag.


Medlem i GHF
636
410
Jimmy:

Värmemattan tycker jag du ska ha under terrariet, för lampan så borrar du helt enkelt upp ett hål i taket och fäster en sockel med genomföring.

Fast har du nättak så kan du ju ha armaturen ovanpå taket, men det är svårt när man inte sett hur terrariet ser ut.


79
14
Alexxus:

Haha, fick med mattan när jag köpte terrariumet och har alltid varit lite skeptisk mot dem så har aldrig använt en innan, men OK. den sätter man under terrariumet alltså:P. Lampan kan nog gå att trä igenom om man borrar upp i hålen bredvid lysröret och därmed slippa sladdar i terrariumet helt!

Vi får se om det löser sig, ska ta mig en titt!


234
49
costanza:

Har borrat hål och fört sladdarna genom i taket, sedan fäst sladdarna utanpå terrariet ordentligt så lampan inte åker ner eller rör på sig. Använder ett lampskydd också så ödlan inte kmr åt lampan om han skulle få för sig att hoppa upp mot den, vilket han inte gjort o kmr med all säkerhet aldrig göra det, men för säkerhets skull. Funkar mkt bra.


47
3
Larscha:

lampskydd iform av metallnät brukar jag undvika. hellre att ödlan hoppar upp och glider av reflektorskärmen än att den sätter sig i skyddet och bränner sig på riktigt.


234
49
costanza:

Jo fast skyddet jag använder blir inte ett dugg varmt då lampan sitter så långt från metallnätet, så det är väldigt säkert på alla sätt.


79
14
Alexxus:

Allt löste sig tror jag:) !


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Någon bild på hur du löste det? Man blir ju lite nyfiken..

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild