Brachypelma smithi klättrar mycket

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

8
2
Daffe:
Hej 

För några dagar sedan köpte jag och min man vår första spindel. Fick mycket hjälp med att välja en bra nybörjar spindel och det blev en B. smithi. Vi fick mycket skötselråd och ställde miljontals frågor och läste  på väldigt mycket. Både det vi fick höra men även det vi har läst är att det är en marklevande spindel som mestadels håller sig på terrariets botten. Vår spindel har sedan dag ett klättrat väldigt mycket i sitt terrarium och nästintill varje gång vi tittar så sitter vår spindel på terrarieväggar/taket. Hur kommer det sig att den hellre väljer att klättra runt än vara på marken? Har torv utblandat med lite sand i botten, håller koll på luftfuktigheten. Är det något vi gör fel så den mår dåligt? 

22
28
malla_:
Är bottensunstratet väldigt fuktigt och/eller löst packat? Om det är för blött kan spindeln välja att hålla sig borta från marken. De flesta spindlar gillar inte heller att substratet är för löst, det känns helt enkelt lite ostabilt att gå på. Testa pressa ihop substratet lite och vänta ett tag. Det kan ju även vara så enkelt att spindeln bara behöver lite tid för att göra sig hemmastadd. :)

22
28
malla_:
Kan tillägga att min B. albopilosum mest satt på väggarna första veckan eller två, men numer sitter den nästan alltid framme på marken. Ibland behövs det bara lite tid innan de känner sig bekväma.

8
2
Daffe:
malla_ skrev:
Är bottensunstratet väldigt fuktigt och/eller löst packat? Om det är för blött kan spindeln välja att hålla sig borta från marken. De flesta spindlar gillar inte heller att substratet är för löst, det känns helt enkelt lite ostabilt att gå på. Testa pressa ihop substratet lite och vänta ett tag. Det kan ju även vara så enkelt att spindeln bara behöver lite tid för att göra sig hemmastadd. :)




Det är relativt torrt men däremot gick det att pressa ihop substratet bra mycket mer så tusen tack för tipset! :)
 
Allt är så nytt och det sista jag vill är att spindeln ska må dåligt så blev lite nojig när jag märkte att den sitter på väggarna mest hela tiden. Vi får ge den tid och ro helt enkelt :) 

22
28
malla_:
Du behöver nog inte oroa dig, B. smithi är ju en ganska tålig art. Lite tid är nog allt som behövs! :) 

273
209
AndreasB:
Daffe skrev:
Hej 

För några dagar sedan köpte jag och min man vår första spindel. Fick mycket hjälp med att välja en bra nybörjar spindel och det blev en B. smithi. Vi fick mycket skötselråd och ställde miljontals frågor och läste  på väldigt mycket. Både det vi fick höra men även det vi har läst är att det är en marklevande spindel som mestadels håller sig på terrariets botten. Vår spindel har sedan dag ett klättrat väldigt mycket i sitt terrarium och nästintill varje gång vi tittar så sitter vår spindel på terrarieväggar/taket. Hur kommer det sig att den hellre väljer att klättra runt än vara på marken? Har torv utblandat med lite sand i botten, håller koll på luftfuktigheten. Är det något vi gör fel så den mår dåligt? 



Kan man få se en bild på terrariet? :)

1275
1724
Falk:
Kan också vara en könsmogen hane om du har otur.
Se till så att du har ett djupt och grävvänligt substrat ca 15cm samt tillgång till ett bra gömställe.

En bild skulle underlätta 

Medlem i SkHF
969
1084
NellyNiklas:
Hej!
Vår B. smithi beter sig liknande. Det är en hona. Vår var väldigt lugn och stilla innan sommaren, men när värmen kom så tyckte både jag och sambon att akriviteten bland flertalet spindlar ökade markant. Vi gissar på att värmen har triggat igång det. Rumstemperaturen har ju gått från vinterns stabila 22-23 grader till sommarens gassande 30-32 grader (vi har öppen inglasad balkong i söderläge och kontoret med djur har öppen dörr till balkongen.)

Substratet består av packad kokos fiber och är torrt.

1275
1724
Falk:
Att dom ständigt klättrar är inte ett gott tecken

8
2
Daffe:
Tack allihop för era svar!
Har fått hjälp av en som är duktig på spindlar. 
Han anmärkte direkt på att terrariet var onödigt stort så vi köpte ett mindre. Fick även hjälp att packa till bottensubstratet lite bättre. Nu håller sig vår lille spindel på marken mestadels av tiden. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild